
Webadvertenties verbruiken meer stroom
Als alle Nederlanders online banners zouden uitschakelen dan bespaart dat genoeg energie om 2000 huishoudens van stroom te voorzien.
Webadvertenties gebruiken flink wat energie. Niet zozeer aan de serverkant van de provider maar door het stroomverbruik van je browser op je pc. Bachelorstudent Randy Simons van de Universiteit Twente wilde weten hoeveel stroom al die webadvertenties verbruiken. Met een speciaal programma schakelde hij de kleurrijke en veelal geanimeerde webadvertenties op een aantal pc's met verschillende browsers uit en sloot vervolgens een energiemeter aan op de pc's. Zo kon hij het verschil in stroomverbruik meten met of zonder webadvertenties.
Het tonen van webadvertenties leverde een gemiddeld verbruik van 2,5 Watt extra op. Vervolgens vermenigvuldigde hij dat met de 2,7 miljard uur die Nederlanders per jaar online surfen. Het totale energieverbruik voor het tonen van webadvertenties bleek gelijk aan het jaarlijkse stroomverbruik van 2 duizend Nederlandse huishoudens.
Tijdens zijn experiment bleek dat het stroomverbruik tussen verschillende merken en soorten computers niet erg groot was maar dat met name het type browser het stroomverbruik bepaalde. Internet Explorer bleek bijvoorbeeld veertig procent meer stroom te verbruiken dan Firefox. Het artikel 'The Hidden Energy Cost of Web Advertising' is digitaal beschikbaar. (Maar wat zou het kosten om dat te downloaden?)