
Game van de week: Fault Line
In dit puzzel- en platformspel vouw je de omgeving als het ware in tijd en ruimte. Zo moet je van A naar B zien te komen.
In Kirby Epic Yarn, dat dit najaar verschijnt, haalt Nintendo allerlei speltechnische trucjes uit. Met één idee uit dat spel kun je al aan de slag in Fault Line: het manipuleren van omgevingen. In Kirby’s game gebeurt dat door draden los te trekken, in Fault Line moet je met de muis nodes verbinden. Het is de bedoeling van A naar B te komen in deze combinatie van een puzzelgame en een platformer. De weg zul je echter zelf moeten maken, en daar komen de nodes in beeld. Door twee van deze punten samen te brengen met je muispijltje, laat je het tussenliggende gebied verdwijnen, zodat obstakels in het niets oplossen.
Opvallend: hoe inventief er gebruik is gemaakt van het bovengenoemde spelprincipe. Door levels samen te vouwen verwijder je niet alleen eigenhandig omgevingselementen, maar kun je ook laserstralen op smeltende blokjes richten en zwevende platformen dichterbij brengen. En met alleen destructieve neigingen kom je er niet, want herstellen is vaak ook nodig. Door op een samengevoegde node te klikken, breng je de originele omgeving weer terug en ook dat helpt je verder naar het eindpunt. Daarin lijkt de game enigszins op Paper Cakes, een puzzelgame gemaakt door HKU-studenten waarin je papier moest vouwen. En o ja, de muziek is ook tof.
Platform: browser (link)
Prijs: gratis
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="334" height="280" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0"> <param name="src" value="http://www.youtube.com/v/yV8uy8an9YY"><embed type="application/x-shockwave-flash" width="334" height="280" src="http://www.youtube.com/v/yV8uy8an9YY"></object>
De game van de week wordt geselecteerd door Bashers, het journalistieke platform voor gamers die verder kijken.