China legt virtueel geld aan banden
- Edial Dekker
De invoering van een nieuwe wet voor virtuele valuta van games kan de economie China beïnvloeden.
China heeft deze week een nieuwe wet ingevoerd waardoor het kopen en verkopen van virtueel geld beter gereguleerd kan worden. De nieuwe wet verbiedt het ruilen van virtueel geld voor echte producten of diensten, tenzij deze aangeboden worden door het gamebedrijf zelf.
De Chinese online gaming markt is een van de grootste ter wereld. In games zoals World of Warcraft worden jaarlijks tientallen miljoenen virtuele goederen en credits verhandeld voor 'echt' geld. Afgelopen jaar is er tenminste 1,5 miljard euro aan virtueel verruild, volgens het China Internet Network Information Center. De nieuwe wetgeving kan daarom grote gevolgen hebben voor de economie, aldus een bericht op de website van Economische Zaken in China.
De vraag is of de wet veel zin heeft, gezien de illegale status van de 'virtual sweatshops', plekken waar jonge mensen online games spelen om virtueel geld te verkrijgen, ook wel 'gold farming' genoemd. De bedrijven verkopen het virtuele geld met veel winst aan gamers uit Taiwan, Zuid-Korea, de VS en Europa.
China is het eerste land ter wereld met een wet speciaal bedoeld voor virtuele goederen. Door de grootte en de groei van de gamingindustrie zal de EU zich misschien ook snel mengen in de discussies omtrent virtuele goederen. Is een 'duurzaam' keurmerk voor virtuele goederen misschien de volgende stap?