
Apple werkt aan 3D-versie Mac OS X
Uit nieuwe patentaanvragen blijkt dat Apple bezig is met 3D-interfaces voor zijn besturingssysteem. Van bureaublad naar kijkdoos?
AppleInsider heeft een heel rijtje patentaanvragen door Apple opgeduikeld, waaruit blijkt dat Steve Jobs en de zijnen druk in de weer zijn met 3D-interfaces voor het besturingssysteem Mac OS X. Let op: het gaat hier om de illusie van diepte op een tweedimensionaal scherm, net als bij video en games. De schetsen (die wellicht niet te letterlijk dienen te worden genomen) lijken nog het meest op een kijkdoos, met het huidige bureaublad als achterwand.
De plannen passen in een trend: het backupsysteem Time Machine werkt al met een 3D-interface, en ook de horizontale Dock in Leopard en het openen en sluiten van iPhone-programma's werken met de illusie van diepte. Maar alleen bij Time Machine heeft 3D daadwerkelijk toegevoegde waarde: de derde dimensie beeldt immers de tijd uit, waarbij verder weg liggende schermen oudere versies van je systeem representeren. En je zou zeggen: bewaar 3D-interfaces voor 3D-schermen, dit zorgt alleen voor extra rommel die te veel schermoppervlak in beslag neemt.
Toch zit er wel iets in. Video en games (en televisie) laten zien dat we prima overweg kunnen met de suggestie van 3D. En omdat we in het echte leven ook drie dimensies gebruiken om te navigeren, is het onvermijdelijk dat computerinterfaces daar op gaan lijken. Met de combinatie van multi-touch (succesvol geïmplementeerd in de iPhone en de nieuwere trackpads van MacBooks) heeft Apple hiermee goede papieren om de volgende revolutie van computerinterfaces in te luiden. Nog wel even wachten: deze concepten zullen wellicht niet al in Mac OS X 10.6 (Snow Leopard) hun opwachting maken.














