
Game van de week: Trism
Van de vele tientallen games die tot nu toe zijn neergestreken op de iPhone blijft het puzzelspel-met-driehoekjes Trism na enkele weken testen het leukst.
Trism had niet op een ander apparaat gemaakt kunnen worden dan op de iPhone. Om te beginnen gebruikt hij het touchscreen: je versleept de rijen driehoekjes diagonaal of horizontaal. Zo moet je de kleuren bij elkaar brengen: komen er drie of meer naast elkaar te staan, dan verdwijnen ze.
Op dat moment kickt het tweede unieke spelelement in: afhankelijk van hoe je de iPhone vasthoudt, vallen de blokjes een andere kant op. Hou je de iPhone ondersteboven, dan vallen de blokjes omhoog. Dit is relevant, want als je de driehoekjes onhandig laat vallen, ontstaat een gatenkaas. En dan kom je later in het spel in de problemen.
Bright-factor: Ook een puzzelgame met unieke iPhone-aspecten kan snel saai worden, maar Trism trapt niet in deze val. Het spel wordt steeds moeilijker doordat er op een gegeven moment bommen verschijnen. Heb je die nog niet geëlimineerd na het aantal zetten dat op de bom staat, dan is het spel afgelopen. Een fikse uitdaging, maar met slim schuiven kán het. En gezien de absurd hoge online high score is het zelfs mogelijk er ontzettend goed in te worden. Extra reden om nóg een potje te spelen.
platform: iPhone
prijs: € 4
<object width="400" height="323"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LAkb5ZVSSJg&hl=en&fs=1"><param name="allowFullScreen" value="true"><embed src="http://www.youtube.com/v/LAkb5ZVSSJg&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="400" height="323"></object>
<font size="1">Trism</font>