
DAG-column: Zuinig
Als klein meisje was ik heel trots op mijn moeder, ik vond dat ze zo goed kon autorijden.
Ik vind dat nog steeds een goed systeem, borden volgen. Nu rijd ik zelf zelden in een auto - parkeren kost hier in Amsterdam Centrum zonder vergunning meer dan 4 euro per uur - maar afgelopen weekend huurde ik een auto om een lang weekend naar de Ardennen te gaan. Ik printte een routebeschrijving uit van de site van de ANWB en haalde een oude wegenkaart van België van zolder. Moest genoeg zijn. Op de ring van Luik ging het even mis. Mijn vriend zorgde vanaf de bijrijdersstoel voor aanwijzingen, maar raakte het spoor bijster. Gelijk paniek natuurlijk. Zeg nou waar we heen moeten, snauwde ik hem toe, hoe moeilijk kan het nou zijn. Volgende keer huur ik er wel een tomtom bij, op jouw kosten. Na enkele ongezellige minuten wist hij weer waar we waren, en belandden we via een alternatieve route van de ouderwetse wegenkaart en verkeersborden bij het huisje.
Dat géén tomtom ook voordelen heeft, ontdekten we pas de volgende dag. Volgens de medevakantiegangers was het dorp - en dan vooral de bakker met verse croissants - wel 7 kilometer rijden. Want dat gaf het navigatiesysteem van mijn zwager aan toen hij tien minuten in zijn badjas in de tuin stond om een signaal op te vangen. Hij geloofde me dan ook niet toen ik zei dat het dorp heel dicht bij was. Ik wist het wel zeker, want ik was er de dag ervoor doorheen gereden. De nog warme croissants wisten hem even later wel te overtuigen.
Navigatiesystemen sturen je vaak langs grote wegen, begrijp ik. Je kunt er meestal harder rijden en dendert niet door kleine woonstraatjes. De alternatieve instelling voor kortste route is vaak weer een onhandige, kruip-door-sluip-doorweggetjes en heel veel afslagen. Wat is beter, snel of kort? Een nieuw systeem van Nissan dat onlangs in Japan is gelanceerd, CarWings, voegt er een derde optie aan toe: de zuinigste route. Dat betekent een routeplanner die rekening houdt met actuele file-informatie, snelheid en bekende verkeerspatronen. Voer het nog iets verder door en hij weet ook hoe je zo min mogelijk voor stoplichten hoeft te wachten en hoeveel hoogteverschil je moet overbruggen, want dat kost allemaal extra brandstof. Volgens mij is de zuinigste route de perfecte combinatie van snel en kort.
Maar ja, ben je zo voor zuinig, dan mag je 's morgens vast niet even naar de bakker voor verse croissants, met de auto.