
Xbox in Amsterdam
Dinsdagavond presenteerde Microsoft de nieuwe Xbox aan de internationale pers.
Dat Microsoft de verfilming van hitgame Halo serieus neemt, was al duidelijk toen het bedrijf zelf schrijver Alex Garland inhuurde om het scenario te pennen. En dat Universal en Fox de film serieus nemen, bleek toen de studio's samen vijf miljoen dollar neertelden voor de rechten. Maar dat ze vervolgens niemand minder dan Peter Jackson, zijn vrouw Fran Walsh en zijn Weta-studio's zouden strikken om het sciencefiction-epos te produceren, had niemand zien aankomen.
Toch was dat precies wat Jackson in een korte videoboodschap liet weten aan de verzamelde internationale videogamepers, dinsdagavond in een stikhete tent naast de Westergasfabriek - een avond die verder in het teken stond van de bijna gelijktijdige wereldwijde introductie van de Xbox 360 later dit jaar.


Er waren ook belangwekkende spelaankondigingen. Zo toonde Microsoft voor het eerst Crackdown, een actiespel met een interessante comic-achtige visuele stijl. Dit spel is afkomstig van Real Time Worlds, de nieuwe studio van David Jones, het creatieve genie achter klassiekers als Grand Theft Auto en Lemmings.
Minstens zo interessant was de melding van id Software dat de volgende Wolfenstein-game exclusief op de Xbox 360 gaat verschijnen en dat het spel zich gaat afspelen in een enorme, doorlopende spelwereld.
Ook nieuw waren Microsofts sciencefictiongames Mass Effect en Too Human. Tenslotte maakte 's werelds grootste speluitgever Electronic Arts nog even van de gelegenheid gebruik om aan te kondigen dat men werkt aan een spel gebaseerd op de nieuwe Superman-film Superman Returns, overigens niet alleen voor de Xbox.
Na afloop van de persconferentie verplaatste de actie zich naar de Gashouder, waar acrobaten aan touwen slingerden en er hapjes en drankjes beschikbaar waren.


De eerste Xbox 360-spellen konden getest worden en daarmee de eerste voorbeelden van een nieuwe generatie videogames. De eerste indruk: het gaat met name om grotere, mooiere versies van bestaande hits. Xbox 360-spellen zijn zelfs zó gedetailleerd dat een HDTV nodig is om er het maximale uit te halen. Ben benieuwd wat er van overblijft op een normale tv.


Tegen de tijd dat het apparaat hier op 2 december verschijnt, weten we meer.