Kijkcijfers in your face

Kijkcijfers in your face

17-02-2006 16:27 Laatste update: 30-04-2018 03:44

Bedrijven die tv-schermen met commercials in hun winkels hebben hangen, zijn van plan precies te meten hoe lang en hoe vaak het winkelpubliek naar die schermen kijkt.

Tijdens een bijeenkomst in Amsterdam donderdag roemden schermleveranciers, advertentieverkopers en onderzoeksbureaus een cameratechniek om 'eyes on screen' te meten. De makers lieten live zien hoe dat werkt door een camera op het publiek te richten. Ook de ogen in het portret van Beatrix achterin de zaal werden gedetecteerd. Hoe ziet dat eruit?

Grote ogen


Toen Raj Bose van Chess de camera naar het publiek richtte verschenen er groene vierkantjes op de hoofden van de aanwezigen en groene rondjes rond de ogen. Die bewogen live mee met de bewegingen van de mensen in de zaal. Het ziet er koddig uit, maar is bloedserieus bedoeld.

'Ik ben heel enthousiast over de mogelijkheden van het meten van "eyes on screen". Dat is echt revolutionair. Het zou fantastisch zijn als we hiermee veel nauwkeurigere kijkcijfers zouden kunnen krijgen dan bij welke andere media dan ook', zegt John Faasse van mediabureau Kobalt. 'We moeten niet alleen tellen hoeveel mensen er langs zo'n scherm lopen maar ook streven naar het registreren van hoe lang mensen kijken op welke momenten.'

Faasse nam het initiatief om te komen tot een stichting dat kijkonderzoek moet gaan doen naar schermen in winkels, horeca en in de openbare ruimte. Zeg maar de kijk- en luistercijfers, voor publieke schermen. 'In elk gangpad een enqueteur opstellen is te lastig. Dat werkt ook niet in een kroeg waar zo'n scherm hangt. Dus geautomatiseerd filmen heeft voor een bereiksmeting onze voorkeur.'

Misschien vindt niet iedere winkelbezoeker het prettig gefilmd te worden tijdens de gang door de schappen? Raj Bose van Chess: 'Tja, wij maken de systemen alleen maar. De techniek kan steeds meer. Maar als bedrijven dat willen zouden we ook privacymaatregelen kunnen inbouwen. We zouden alleen een infrarooddetectie kunnen gebruiken, waardoor mensen niet herkenbaar zijn. Of de videobeelden te scramblen waardoor je alleen de ogen, of stipjes ziet, en niet ook de hele gezichten.'