
Tara over Riya.com
Fotosite Riya maakt je digitale kiekjes herkenbaar.

<font size="1">Tara geeft een demo in De Balie.</font>
Tara Hunt van weblog HorsePigCow doet de marketing voor Riya en is na een bezoek aan de weblogconferentie Les Blogs in Parijs naar Amsterdam overgevlogen voor een ontmoeting met gelijkgestemde geeks. Alle aanwezigen hebben met elkaar afgesproken via de agendasite Upcoming.

<font size="1">De achterkant van Tara's visitekaartje.</font>
Een eerste privé-test met de software, die nog niet openbaar te downloaden is, leert dat het inderdaad werkt, de gezichtsherkenning. Ik heb enkele honderden foto's geupload, waaronder ook een honderdtal nieuwsfoto's waar bekende mensen op staan. En jawel, het werkt. Na een eerste uploadronde waarbij ik bij iedereen namen moet opgeven, herkent Riya bij de tweede uploadronde mijn zus vlekkeloos. Maar mijn zwager wordt nog ingedeeld naast een foto van George W. Bush. En ikzelf wordt op één lijn gezet met prins Willem Alexander. Hmm. Meteen maar de eerste vraag aan Tara Hunt. De gezichtsherkenning werkt aardig, maar de foutmarge is nog wat te hoog, niet?
'Ja, je hebt gelijk. We werken er hard aan, maar ik zie al een enorme vooruitgang. Je zal altijd handmatig als gebruiker wat fouten moeten corrigeren. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar je hebt gelijk dat het nog wel beter zal moeten werken wil de massa Riya kunnen gebuiken. Maar dat duurt niet lang meer.'

Volgens Hunt moeten Riya-gebruikers niet verwachten dat meteen alle mensen na twee keer enkele foto's te hebben geupload allemaal goed herkend worden. 'Het systeem leert hoe meer foto's je uploadt, maar ook hoe meer foto's andere mensen uploaden. Daardoor is het belangrijk dat je bij elke foto niet alleen de naam van die persoon invoert, maar ook diens e-mailadres. Zodra je dat doet, kan Riya ook vergelijking maken met de foto's van die persoon, mits die natuurlijk ook foto's naar Riya heeft geupload. Heeft die andere Riya-gebruiker dan bijvoorbeeld foto's van mensen die jij ook ooit hebt gefotografeerd, dan neemt Riya meteen die namen over voor de gezichtsherkenning in jouw fotocollectie.'
Hier werkt de macht van de grote getallen, een beetje net zoals bij fotosite Flickr waar gebruikers massaal trefwoorden toevoegen aan hun foto's. Tara Hunt: 'Maar het probleem met handmatig toevoegen van trefwoorden is dat veel mensen te lui zijn om dat goed te doen. Riya zou dan ook uiteindelijk veel meer dan alleen mensen moeten herkennen en dus automatisch kunnen zien wat er op een foto staat.'

<font size="1">Riya ondersteunt voorlopig geen hondenherkenning.</font>
Ja, waarom geen, ik noem maar wat, katten? Hunt lacht. 'Ja, hondenherkenning zat in een oudere versie van Riya.' Ze laat een foto van een hond zien van een van de makers van de site. 'Maar het probleem is dat honden wat moeilijker van elkaar te onderscheiden blijken.'
Niet alleen gezichtsherkenning, Riya herkent ook teksten in foto's. 'Dat is bijvoorbeeld handig voor mensen die vaak foto's maken tijdens bijeenkomsten van mensen met naamkaartjes op hun borst. Riya herkent meteen de tekst op zo'n kaartje en die kan je dan meteen weer zelf toevoegen aan het gezicht dat er bij hoort.'
Volgens Hunt werkt Riya ook aan het toevoegen van geografische coördinaten aan de foto's. Zo kunnen gebruikers hun foto's ook doorzoeken op de locatie waar ze zijn gemaakt. 'De plaats of de gelegenheid waar foto's zijn gemaakt staat vaak in de naam van de folder op je harde schijf of is de naam van een online fotoalbum. Wij willen gps-coördinaten toevoegen aan de foto's.'
Alle extra informatie over een foto - van de namen van de personen die er op staan tot de gps-coördinaten - zet Riya allemaal in de Exif-data van de JPG-bestanden zelf. Dat is erg welkom, want zo blijft extra informatie ook beschikbaar als je zou besluiten om je foto's op een andere site te bewaren. 'Bij de huidige fotosites kan je de extra informatie die je online hebt toegevoegd aan je foto's vaak niet meenemen.'

Sommige mensen zullen huiverig tegenover het idee van gezichtsherkenning staan. Kan de politie hier niet ook gebruik van maken? 'De politie zal zelf al betere systemen hebben, denk ik. Iedereen moet zelf bepalen hoe belangrijk hij privacy vindt. Ik vind het niet gevaarlijk als Riya mijn gezicht herkent. Als je nu al ziet wat mensen vrijwillig aan informatie over zichzelf online zetten, dat is veel gevaarlijker.'
Hunt is zelf een groot fan van Flickr, de populaire fotosite die werd opgekocht door Yahoo. Meerdere malen tijdens de ontmoeting laat ze foto's zien van haar account. Is dat niet raar? Dat is toch de concurrent? 'Oh, nee hoor. Ik zie Riya niet als concurrent van Flickr of andere sites waar je je foto's online kan bewaren. Je moet Riya echt meer zien als een fotozoekmachine. Een manier om je foto's vindbaar te maken. Dat kan naast sites als Flickr bestaan. Uiteindelijk moet wat wij doen misschien zelfs geintegreerd worden in de grote zoekmachines.'
Die laatste opmerking is opmerkelijk. Want er gaan onbevestigde geruchten dat Riya nog voor haar launch gekocht zou zijn door Google. Voor een enorm bedrag, natuulijk. Tara Hunt bevestigt noch ontkent dat. 'Ik weet daar niks van. Ze vertellen mij ook niet alles.'
Intussen is in elk geval wel duidelijk dat Riya bulkt van het geld. Want de alfa-testers kregen deze week een mailtje waarin hen werd gevraagd of ze geld wilden verdienen met het uploaden van hun digitale kiekjes naar Riya: 120 dollar per duizend foto's. Hoe het ook zij, Riya is een site om in de gaten te houden in 2006.