
Kong is King
Peter Jacksons' King Kong draait vanaf vandaag in de bioscoop.
Het was de ultieme jongensdroom van regisseur Peter Jackson om een remake te maken van King Kong nadat hij het origineel uit 1933 als 8-jarig jongetje op tv had gezien. De film had alle ingrediënten voor goed entertainment: spanning, actie, drama, romantiek en een fantasiewereld. Als eerbetoon aan de film bleef Jackson daarom dicht bij het oorspronkelijke verhaal. Dit in tegenstelling tot de remake uit 1976, waar de cast op olie-expeditie gaat en de prehistorische dieren daarom zijn weggelaten.

<font size="1">Skull Island in 1933 en 2005.</font>
Jackson wil het publiek laten beleven wat de film met hem deed op jonge leeftijd. In alle opzichten is de film een waardige hi-tech versie van het origineel. Tien jaar geleden al wilde Jackson aan de film beginnnen, maar kreeg pas het vertrouwen van geldschieters nadat hij de Lord of the Rings trilogie had gemaakt. Misschien dat daarom ook zo uitgebreid aandacht wordt geschonken in het eerste stuk van de film aan de strijd die filmmaker Carl Denham (Jack Black) moet leveren om zijn film over eilandbewoners gefinancieerd te krijgen.

<font size="1">Ann Darrow gespeeld door Fay Wray en Naomi Watts.</font>
Door de lange aanloop die de film neemt, verschijnt het kopstuk pas na een uur ten tonele. Komen de dinosaurussen nauwelijks voorbij de beelden die we al kenden uit Jurassic Park, Kong is meer dan realistisch neergezet. De gorilla acteert met zoveel gevoel en emotie dat diens opbloeiende liefde voor de actrice Ann Darrow (Naomi Watts) een stuk geloofwaardiger is dan in het origineel. Ik gok er werkelijk op dat hij straks de eerste gorilla wordt met een Oscarnominatie die op het podium met krokodillentranen en bibberlip zijn dankwoord spreekt.

<font size="1">King Kong vechtend tegen T-rex, toen en nu.</font>
Uniek en al even uitputtend als de drie uur durende film zijn de Production Diaries op www.kongisking.net. De website, die ook in het Nederlands is uitgebracht, werd wekelijks bijgewerkt met filmmateriaal van de set en later van de post-productie. Uniek, want nooit eerder was er al zoveel beeldmateriaal beschikbaar vóór de release van een film. Na een eerste filmpje achter de schermen voor de fansite realiseerde Jackson zich dat hij hiermee een krachtig middel in handen had om de fans warm te maken voor de film. Uiteindelijk werd er meer dan 3500 uur materiaal gedraaid, samengevat in korte filmpjes.

<font size="1">De ultieme scene, nu in kleur</font>
De Peter Jackson Production Diaries, die gisteren op dvd zijn uitgekomen, geven een goed beeld van de fases binnen de productie en de bevlogenheid waarmee aan de film werd gewerkt. Zo zien we hoe acteur Andy Serkis King Kong tot leven wekt door middel van motion capture, zijn gelaatsuitdrukkingen acteerde en zelfs de 'stem' voor King Kong deed. Net als voor Gollem overigens in de LOTR films.

<font size="1">Andy Serkis als King Kong.</font>

<font size="1">Van mens naar gorilla.</font>
Met de fansite wilde Jackson vooral een idee geven over de omvang van het maken van een dergelijke film. Fans konden realtime het proces meemaken van een megaproductie als deze. Bezoekers konden ook vragen stellen via de website. Jackson gaf antwoord per video. Op de vraag waarom de film zich afspeelt in de dertiger jaren en niet in het heden kan Jackson kort zijn: omdat hij persé de tweedekkers in de film wilde hebben.

<font size="1">Acteren in het niets. De echte film komt tot stand in de post-productie.</font>
Natuurlijk is de site ook een ideaal middel voor marketingdoeleinden. De dvd's, het boek en de games voor PS2 en Xbox, ze staan er allemaal op. En na al die miniatuursets te hebben gezien, wil je ook het eindresultaat bewonderen in de bioscoop. Maar het prettige is dat Jackson met de site tevens een platform biedt dat een megaproductie als deze weer terug brengt tot de menselijke maat. En dat past helemaal in de lijn van de aankondiging dat zijn volgende film een kleine intieme productie gaat worden waar acteurs weer echt met elkaar kunnen spelen en acteren.