fallback image One more thing...

One more thing...

Update: 30 april 2018 om 04:15
PRAAT MEE!
hoofdredacteur

Eindelijk.


De nieuwe iPod. De gewone zeg maar. In wit én zwart, net als de iPod nano. Op de achtergrond de nieuwe iMac met afstandsbediening


'Yes, it plays video', zei Steve Jobs tijdens zijn presentatie. Hier hebben we op zitten wachten. Een iPod die video speelt. Waarop je muziek kunt bekijken, zoals Jobs het noemt. Maar het concept van de nieuwe iPod, de nieuwe iMac en de nieuwe iTunes gaat verder dan dat. Hoewel muziek belangrijk blijft bij Apple, is de deur naar film wagenwijd opengezet.

Jobs begon bij de nieuwe iMac G5. Nog dunner dan de huidige en toch krachtiger. Met een ingebouwde iSight webcam. En de applicatie Front Row die de iMac met een klik ombouwt tot een mediacenter voor je muziek, foto's, dvd's en videos. Eentje die Windows Media Center het nakijken geeft. De nieuwe afstandsbediening voor Front Row spreekt boekdelen: slechts 6 knoppen in plaats van de gebruikelijke 40+.


Steve Jobs live vanuit San Jose. Wat onscherp inderdaad maar dat lag aan de verbinding


Zijn tweede akte bleek de langverwachte iPod video. Of nou ja, de nieuwe grote iPod in iPod nano stilo die ook video kan afspelen. Het 2,5 inch scherm laat zich niet makkelijk plaatsen. Het lijkt klein maar de kwaliteit is dermate dat je er een muziekclip of filmtrailer prima op kunt bekijken. Het is ook de gangbare maat achterop moderne digitale camera's. Tuurlijk, de PSP heeft een groter scherm maar is dat groot genoeg dan? Er zit trouwens een TV-Out op de nieuwe iPod en de batterij gaat bij video 3 uur mee (muziek 14 uur).

Akte drie was iTunes 6. Je kunt nu in de winkel clips kopen, muzieknummers kado doen, een recensie achterlaten en aanraders krijgen. Grapje van Jobs over het laatste: 'If you want it to be more accurate, just buy more.' Een nummer plus clip kost 2,49 euro maar is nog niet in de Nederlandse iTunes Store verkrijgbaar.


'Ja hoor, ik kan het prima zien zo'


De finale bracht de bekendmaking dat Apple een samenwerking aan gaat met Disney en dat het tv-series als Desperate Housewives en Lost gaat verkopen in de iTunes winkel - voorlopig alleen in de Amerikaanse - voor 1,99 dollar per aflevering. Oude en nieuwe. Een dag na de uitzending is een nieuwe al te koop. Dat is tamelijk uniek in contentland, on- en offline.

Apple forceert zo opnieuw een doorbraak. Eerst met de 3-combo iPod, iTunes en iTunes Music Store voor muziek. En nu met de nieuwe iPod, nieuwe iTunes en nieuwe Store voor video. 'Dit is de toekomst', zei Robert Iger van Disney. 'En we hebben de eerste stap genomen', vulde Jobs aan.

De volgende stap zijn speelfilms. Dit gaat helemaal de goed kant op.

Video