
Pixel-à-porter
Techniek is zo draagbaar geworden, dat het zich al geruime tijd begeeft op het vlak van mode.
Net nu de herfst zo zoetjes aan heeft ingezet en ik stiekum alweer trek begin te krijgen in gevuld speculaas, heb ik mijn winterjas uit de mottenballen gehaald om een bezoekje te brengen aan de nieuwe zomercollecties voor 2006.
In de showroom van modeagentschap Unlimited PR was voor de gelegenheid de kachel op max gezet. Uit die winterjas, en welkom bij het thema picknick. Zonder mandje, maar gewapend met een fototoestel ging ik op zoek naar het techgehalte in de nieuwe modecollecties.

Swatch draaitafeltjes, pure technostalgie
De berichten op internet hierover stemden mij de laatste tijd hoopvol. Brillen met geintegreerde MP3-spelers, handschoenen met afstandsbediening en de laptoptassen met veel handige vakjes. Gaat helemaal de goeie kant op, maar het doet tegelijk verlangen naar meer. Neem deze ski-jas voor komende winter. Leuk idee, maar echt modieus is zo’n iPod aan je mouw natuurlijk niet.
En daar ligt dan ook de uitdaging. Techniek is zo draagbaar geworden, dat het zich daarmee al geruime tijd begeeft op het vlak van mode. Getuige ook de vele modeshows waarmee personal gadgets tegenwoordig worden gepresenteerd. Nokia liet zich bij de nieuwe collectie mobieltjes inspireren door de modetrends uit Parijs en Plantronics koos afgelopen zomer de catwalk van Milaan om haar draadloze koptelefoons aan de pers te presenteren. Wordt het niet eens tijd dat de mode zich laat inspireren door technologie?

Swatch horloges met hoogtemeters. Handig voor in de, eh, bergen?
Waar zou ik dat antwoord beter kunnen vinden dan hier? De invloed van de confectie-industrie op het straatbeeld is immers vele malen groter dan die van de haute couture. Ook bij een modehuis als Prada hoef ik niet te zijn. Het merk gaat niet verder dan een decoratieve verwijzing naar de invloed van technologie op de populaire cultuur. Maar wat wil je van een merk dat niet eens een behoorlijke website heeft.
Innovatie kwam vooral uit de hoek van de sportkleding. Gore-tex was een revolutie in zijn tijd. Waterdicht en toch ademend. Merken als Nike, Puma en Adidas hebben sportkleding tot modebeeld weten te verheffen en daarbij continu gerefereerd aan begrippen als technologie, innovatie, vooruitgang en prestatie.
![]()
Kijk, een pixelpakje!
Maar bij de confectiemerken is vooralsnog geen sprake van het omarmen van technologie. In een enkel geval een knipoogje naar techlifestyle, maar veel meer niet. Aan de andere kant: zitten we wel te wachten op mp3-jassen, waarvan de prijs hoger is dan drie iPods bij elkaar en die volgend seizoen al lang weer uit de mode zijn?

Het nieuwste van Nike: zonnebril met antineusslip
Toch laten de merken hier een kans liggen, waar bijvoorbeeld productontwerpers deze allang hebben gegrepen. Op het overbruggen van de kloof tussen mode en technologie hoeven we komende zomer niet te rekenen. Die hippe reistas met zonnepanelen zet ik voorlopig dus nog even uit mijn hoofd.