
Eindelijk internet in de trein
Goed nieuws.
Onder de naam NStv krijg je de komende vijf maanden in de intercity van Haarlem naar Heerlen/Maastricht via LCD-schermen actuele reisinformatie, entertainment, sport en nieuws als proef voorgeschoteld. Het lijkt in de eerste instantie identiek aan de lichtkrant die je in grote steden in trams tegenkomt, maar het verschil is dat RTL een programma speciaal voor de treinreiziger samenstelt. Het duurt een kwartier, is een compilatie van RTL-programma's met tekst in plaats van geluid en de inhoud ververst drie maal daags.

<font size="1">Rennen voor een goed plekje!</font>
'Een primeur voor Nederland', zegt Frank Eijken van RTL Nederland. 'In Engeland bestaat dit al langer maar toen ik daar veel met de trein reisde kreeg je alsmaar hetzelfde programma te zien. 's Ochtends wat nieuws en een Australische natuurfilm. In de avondspits kreeg je dan weer die kolere kangoeroe te zien.' Hoewel de programmering in de eerste instantie zonder geluid wordt gepresenteerd, staat deze pilot open voor experimenten. De proef zal voortdurend worden beoordeeld en aangepast naar de wensen van de treinreizigers. 'Je moet voorzichtig zijn met ongewenst geluid. Dat kan de reiziger irriteren', zegt Eijken. 'Maar het is technisch wel mogelijk om audio via de koptelefoon van je mobieltje te laten lopen. Je zou ook kunnen experimenteren met stiltecoupés.'

<font size="1">Een speelfilm zal je nooit te zien krijgen.</font>
Maar zover is het nog niet. Tijdens deze eerste rit van Haarlem naar Utrecht toont het scherm alleen nieuws, weersberichten en actuele reisinformatie, zoals aankomsttijd en eventuele vertragingen. Althans als je in de eerste klas zit. Aan het begin van de proefrit moeten de tweedeklas passagiers het met een Windows Startup Screen doen. Dan maar uit het raam kijken.
In januari gaat de tv-programmering echt van start. Overigens is NStv niet live. RTL stuurt de programma's via KPN ADSL naar de stations. Als de trein een station binnen rijdt, dan downloadt de server op de trein via WiMAX de bestanden. Deze worden vervolgens draadloos naar de schermen in de coupés geseind.

<font size="1">Actuele reisinformatie in de trein.</font>
Het netwerk laat tevens reizigers draadloos internetten. 'Het idee is dat je thuis je laptop dichtklapt', zegt Ludolf Rasterhoff van KPN. 'In de trein open je de laptop en ga je verder internetten waar je was gebleven. Het is alsof je thuis bent bij honderd kilometer per uur.' Inderdaad, de verbinding komt zoals gezegd met het openen van de laptop zonder poespas tot stand en werkt prima. Tijdens de proefperiode is internet gratis. Of de NS en KPN deze dienst in de toekomst commercieel zullen aanbieden moet de proef uitwijzen. Een prijskaartje is ook nog niet bekend maar wellicht zal het overeenkomen met de prijs van de huidige hotspots op de NS-stations: 5,95 euro voor een uur of 1,50 voor een kwartier.

<font size="1">Eindelijk! Draadloos online in de trein.</font>
Ik ben een groot voorstander van online in de trein, maar of de tv ook aan zal slaan weet ik niet. De passagiers in de tweedeklas hadden na een half uur op deze primeurrit nauwelijks nog aandacht voor de schermen. Geen wonder, de treinversie van RTL Boulevard begint pas in januari.