Consumentenbond start 'te-snel-kapot-meldpunt'

Consumentenbond start 'te-snel-kapot-meldpunt'

Update: 26 april 2018 om 12:00
PRAAT MEE!

De Consumentenbond verzamelt klachten over apparaten die veel te snel stuk gaan.

Er is weinig frustrerender dan een magnetron, telefoon of laptop die plotseling stuk is. Vooral als je denkt dat het apparaat nog jaren meegaat. Daarom opent de Consumentenbond een meldpunt waar je je ergernis van je af kunt schrijven.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel apparaten die we kopen veel eerder stuk gaan dan we zelf verwachten. Ook zijn ze vaak moeilijk te repareren. Door het nieuwe 'te-snel-kapot-meldpunt' hoopt de bond dat apparaten langer meegaan en beter gerepareerd kunnen worden.

Zonde van het geld

De Consumentenbond wil via het meldpunt informatie krijgen over welke producten, merken en typen apparaten te snel kapot gaan of helemaal niet te repareren zijn. "Dit soort belemmeringen zorgen er al snel voor dat consumenten dan maar een nieuw product kopen. Dat is niet duurzaam en zonde van het geld", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Onderdelen goedkoper vervangen

Door de gegevens die met het meldpunt worden verzameld, wil de Consumentenbond naar fabrikanten stappen. De makers moeten bepaalde onderdelen die snel stuk gaan, zo ontwerpen dat ze makkelijk en goedkoop te vervangen zijn. Daarnaast moeten ook andere reparateurs dan die van het bedrijf zelf zijn, de kapotte producten kunnen repareren.

In België werd vorig jaar zo’n meldpunt opgericht, en kwamen er in korte tijd dan 6000 berichten binnen.    

Video