Nieuwe Oculus VR-bril met schermen die diepte tonen
Blikveld 140 graden

Nieuwe Oculus VR-bril met schermen die diepte tonen

Update: 3 mei 2018 om 17:42
PRAAT MEE!
Redacteur

Oculus heeft een toekomstige VR-bril laten zien, die dankzij bewegende schermen scherptediepte kan tonen.

Facebook-dochter Oculus toonde een prototype van een toekomstige VR-bril tijdens Facebooks ontwikkelaarsconferentie F8. Oculus-topvrouw Maria Fernandez Guajardo liet zien hoe het bedrijf virtual reality straks realistischer wil laten ogen. Ten eerste heeft de bril bewegende schermen met varifocale lenzen en gebruikt de headset oogtracking. Zo weet de bril waar de gebruiker naar kijkt en bewegen de schermen om scherptediepte te simuleren. Zo moet kijken in virtual reality straks meer lijken op kijken in de echte wereld, waar onze ogen zich ook scherpstellen op één voorwerp en de rest waziger laten zien.

Daarnaast heeft de toekomstige bril een gezichtsveld van 140 graden, waar de huidige Oculus Rift een veld van 110 graden laat zien. Ter vergelijking: mensen hebben een kijkhoek van iets meer dan 210 graden. Pas als makers van VR-brillen dat gezichtsveld volledig weten te vullen met beelden van zeer hoge resolutie en scherptediepte, zal VR levensecht ogen.

Het is nog niet bekend wanneer Oculus de getoonde technieken in een bril voor consumenten bouwt. Sinds deze week is de eerste losstaande vr-bril van Oculus te bestellen. De Oculus Go werkt volledig zonder gekoppelde pc of smartphone en kost in Nederland 220 euro. We hebben de Oculus Go al kort getest. Bekijk de video:

Volg Bright ook op YouTube