
Google laat 'don't be evil'-motto nét niet helemaal vallen
Google heeft het beroemde bedrijfsmotto 'don't be evil' uit het begin van de gedragscode gehaald die het bedrijf onder werknemers verspreidt. Tegenwoordig is het slechts een voetnoot helemaal onderin.
Google gebruikte het motto sinds 2000 in zijn gedragscode, die begon met: "Don’t be evil." Ongeveer een maand geleden heeft het bedrijf de tekst stilletjes aangepast, zo ontdekte Gizmodo.
Onoffieel motto past bij Google
Uit de door The Wayback Machine geïndexeerde versies van de gedragscode blijkt dat de aanpassing eind april of begin mei heeft plaatsgevonden. De nieuwe code of conduct begint met: "The Google Code of Conduct."
Het onofficiële bedrijfsmotto 'don't be evil' past goed bij het imago dat Google van oudsher graag wil uitstralen: dat van een bedrijf vol betrokken nerds die de wereld willen verbeteren door zoveel mogelijk informatie voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken.
Respect
Hoewel de gedragscode nog wel altijd eindigt met 'don't be evil', is het motto op alle andere plaatsen verdwenen. Zo verdween er een passage waarin wordt uitgelegd wat Google precies onder 'don't be evil' verstaat.
"Het gaat om het bedienen van onze gebruikers met onbevooroordeelde toegang tot informatie, het centraal stellen van hun behoeften en het maken van de best mogelijke producten en diensten. Maar het gaat ook om het juiste doen in het algemeen - de wet gehoorzamen, eervol handelen en collega's hoffelijk en met respect behandelen."
Op de vraag waarom 'don't be evil' is afgewaardeerd tot een voetnoot, heeft een woordvoerder van Google niet direct een antwoord.
Bussen
Google gebruikte het motto zelfs als wifi-wachtwoord in de bussen waarmee het zijn werknemers naar zijn hoofdkwartier in Mountain View brengt, meldt Gizmodo. Maar juist die bussen werden enkele jaren geleden het symbool van wat er mis is met Google en andere machtige techbedrijven.
De bussen die rondrijden in San Francisco en omgeving en exclusief voor de medewerkers van Google zijn, maken gebruik van de infrastructuur van de stad zonder dat San Francisco daar enige tegemoetkoming voor krijgt, zo luidde de kritiek.
Gepriviligieerde freeloaders
Daarmee werd volgens critici het beeld bevestigd dat Google-medewerkers een stel gepriviligieerde freeloaders zijn die de huizenprijzen in San Francisco opdrijven, arme bewoners de stad uitdrijven en een bijdrage leveren aan de groeiende ongelijkheid in de stad.
Tijdens protesten vanaf eind 2013 hielden inwoners van San Francisco daarom de bussen tegen. Daarna kwamen er regels waardoor de Google-bussen geld moesten betalen om van de wegen gebruik te maken.
Google's moederbedrijf Alphabet heeft een iets aangepaste versie van het motto van het oude Google opgenomen in de code of conduct: do the right thing.