
Trage opmars elektrische auto's in Nederland
Het gaat niet echt rap met de verkoop van het aantal elektrische wagens in Nederland. Vorig jaar werden er 8200 volledig elektrische auto's verkocht en nog geen 1800 plug-in hybrides.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal verkochte vol-elektrische wagens (FEV's) verdubbelde, maar de aantallen zijn nog altijd beperkt. Het aantal plug-in hybrides dat nog wordt verkocht daalt juist keihard, dat waren er nog maar 1800. Een jaar eerder werden er nog 10 keer zoveel verkocht.
Fiscale maatregelen
Dat de plug-in hybride niet meer zo populair is, is niet vreemd. De fiscus is namelijk een stuk minder vriendelijk geworden voor hybriderijders de afgelopen jaren. In 2015 was de bijtelling nog 7 procent, in 2017 was dat 22 procent. Dat is gelijk aan de bijtelling voor normale auto's.
De 10.000 verkochte stekkerauto's (plug-in en vol-elektrisch) waren samen goed voor slechts 2,7 procent van de totale verkoop, en daarmee zijn de doelen die de overheid heeft gesteld nog mijlenver weg. In 2020 wil de overheid dat 10 procent van de verkochte auto's een stekker heeft, in 2025 zelfs 50 procent zijn.
Niet onmogelijk
Toch lijkt het niet onmogelijk om de doelen te halen. Als we ervan uitgaan dat de verkoop van plug-in hybrides verder richting 0 procent gaat en verkoop van FEV's jaarlijks blijft verdubbelen, is alles nog binnen handbereik.
In 2017 was 2,2 procent van de verkochte auto's een FEV. Uitgaande van een stabiel aantal autoverkopen en een jaarlijkse verdubbeling van het aantal verkochte vol-elektrische auto's, zou dat betekenen dat in 2020 tussen de 17 en 18 procent van de verkochte auto’s een FEV is.
Grillig
Maar de verkopen van stekkerauto's over de afgelopen jaren laten zien dat het verloop van het aantal verkopen zeer grillig kan zijn, voornamelijk onder druk van fiscale maatregelen.
Vanaf volgend jaar zal ook de bijtelling op volledig elektrische auto's worden verhoogd (die is nu 4 procent). Over de cataloguswaarde boven de 50.000 euro wordt de bijtelling vanaf dat jaar ook 22 procent. Met andere woorden: hoe duurder je milieuvriendelijke wagen, hoe minder fiscaal voordeel je hebt als leaserijder.
Lease je bijvoorbeeld een doorsnee Tesla Model S, met een waarde van 90.000 euro, dan stijgt je bijtelling met 8800 per jaar.