
Wint de Rotterdamse kabelbaan de race over de rivier?
Kabelbaan the Dreamline draagt einde zomer mensen over de Maas. In Amsterdam wordt geschetst aan een kabelbaan over het IJ.
Het idee voor een kabelbaan over de Maas is niet uniek. Tijdens de wereldexpo in de jaren 70 was er een tijdelijke kabelbaan in Rotterdam. In 2007 liet toenmalig wethouder Dominic Schrijer onderzoek doen naar een kabelbaanverbinding van de Euromast naar de SS Rotterdam, nadat hij werd geïnspireerd door de Londen Eye. Uiteindelijk bleken de kosten te hoog.
Al 82.000 duizend mensen hebben op Facebook aangegeven geinteresseerd te zijn in de opening van de kabelbaan over de Maas die centrum Rotterdam met Zuid zal verbinden. Op 25 augustus moet het zover zijn. Maar The Dreamline is nog niet veel verder dan een droombeeld. Een droom van vier jonge Rotterdamse ondernemers om een kabelbaan vanaf de Kop van Zuid, via het Noordereiland naar de Oude Haven toe te bouwen. De volgorde van werken van de Dreamline-boys start bij het peilen van animo van potentiele gebruikers, pas daarna volgen de financiele haalbaarheid en het ontwerp. Een geintje is het niet, zegt Aleksander Dragojevic, een van de initiatiefnemers. “Onze eerste sponsor hebben we met De Watertaxi trouwens al binnen. We zitten ook aan het idee te denken dat Rotterdammers zelf een aandeel in het project kunnen hebben. Dat je voor een bepaald bedrag je naam in een paal kunt graveren, bijvoorbeeld.” Voor Rotterdammers is de verbinding aantrekkelijk omdat je in de spits met de kabelbaan in ongeveer vijf minuten van Blaak naar de Kop van Zuid bent. “Buiten de spits doen we 'm voor de toeristen iets langzamer en die doen er dan een minuutje of tien over. In de gondel komt overigens een vloer van glas zodat je ook echt alles kunt zien.”|
Ook in Amsterdam wordt gewerkt aan een kabelbaan, over het IJ. Starchitect UN Studio presenteert het ontwerp voor de anderhalve kilometer lange IJbaan tussen Amsterdam West en het NDSM-terrein. De hoogste van twee pylonen meet 136 meter hoogte. In net geen 5 minuten worden 32 mensen en 4 fietsen over het IJ gezet. Ook dit is een burgerinitiatief. Dit plan is al verder in uitvoering dan het Rotterdamse, ondanks dat het pas in 2025, ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad klaar moet zijn.


