fallback image facebook data toegang bedrijven
Privacy

Facebook gaf 61 bedrijven langer toegang tot data gebruikers

Update: 2 juli 2018 om 14:23
PRAAT MEE!

In mei 2015 beperkte Facebook de toegang tot gebruikersdata voor ontwikkelaars, maar nu blijkt dat deze beperking niet voor alle bedrijven gold.

Minstens 61 bedrijven hadden langer toegang tot namen, locatiegegevens, foto's en surfdata van Facebookgebruikers. Dat blijkt uit een document van 747 pagina's dat Facebook overhandigd heeft aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.

Bedrijven als Nike, Spotify en UPS hadden vijf maanden langer toegang tot persoonlijke gegevens dan andere appontwikkelaars.

In 2015 introduceerde Facebook een nieuwe, beperktere API (application program interface). Sindsdien worden nieuwe apps eerst getest en goedgekeurd door Facebook, en mogen apps niet zomaar data van vrienden ophalen of gebruiken.

'Zo volledig mogelijk'

Tenminste 61 bedrijven hoefden niet direct aan deze nieuwe eisen te voldoen. Waarom juist deze organisaties langer toegang hadden tot de data dan andere bedrijven, is niet duidelijk. Bovendien benadrukt Facebook dat de lijst 'zo volledig mogelijk is', maar dat het best eens zou kunnen dat het bedrijf nog organisaties over het hoofd heeft gezien.