Kinderen ontwikkelen zich beter bij weinig schermtijd
Amerikaans onderzoek

Kinderen ontwikkelen zich beter bij weinig schermtijd

28-09-2018 07:50 Laatste update: 10:11

Kinderen die minder dan twee uur per dag op hun smartphone zitten, scoren beter op taalvaardigheid en kennis- en geheugentesten.

Tech-ceo’s leggen de schermtijd van hun kinderen vaak aan banden. Zo zaten de kinderen van wijlen Steve Jobs eigenlijk nooit op hun iPad of computer, zo constateerde Jobs-biograaf Walter Isaacson. De Apple-oprichter had dan ook strenge regels opgesteld voor gadget-gebruik.

Dergelijke beperkingen zijn helemaal geen gek idee, zo valt te concluderen uit onderzoek dat deze week werd gepubliceerd in Lancet Child & Adolescent Health. Daaruit blijkt dat kinderen die voldoende slapen en niet te veel gebruikmaken van schermen, zich beter ontwikkelen dan kinderen voor wie dat niet geldt.

Richtlijnen

Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van de gegevens van 4524 Amerikaanse kinderen tussen de acht en elf jaar oud. De onderzoekers vergeleken hun activiteiten met de richtlijnen voor een gezonde ontwikkeling.

Volgens deze richtlijnen mogen kinderen in deze leeftijdscategorie niet meer dan twee uur per dag achter een scherm zitten, moeten ze ten minste een uur per dag fysiek bezig zijn en moeten ze tussen de negen en elf uur per nacht slapen.

Slechts 5 procent van de onderzochte kinderen voldoen aan deze drie richtlijnen, schrijft de Washington Post. Minder schermtijd is volgens de onderzoekers duidelijk positief gecorreleerd met betere geestelijke prestaties.

iOS-kinderslot

Het afgelopen jaar is er in de tech-wereld meer aandacht voor de nadelige gevolgen van overmatig gebruik van technologie. Zo voegde Apple in iOS 12 nieuwe opties toe waarmee ouders en verzorgers controle kunnen houden over het app-gebruik van hun kroost.

Ironisch genoeg bevorderen die beperkende maatregelen wel de creativiteit bij kinderen. Uit berichten van ouders deze week op Reddit blijkt dat kinderen druk op zoek gaan naar trucs om het iOS-kinderslot te omzeilen.