Amazon boos om game over werkdruk orderpikkers
Hard werken

Amazon boos om game over werkdruk orderpikkers

27-02-2019 14:27 Laatste update: 17:11

Een spelletje dat laat zien hoe hard orderpikkers moeten werken in de distributiecentra van Amazon is volgens het bedrijf 'neerbuigend'.

Het Australische ABC News heeft de game The Amazon Race gemaakt. De speler bestuurt een orderpikker in een distributiecentrum van Amazon en maakt alles mee wat een gemiddelde Amazon-werknemer in de centra ook zou meemaken. Het spelletje is gemaakt op basis van de verhalen van acht anonieme voormalige Amazon-orderpikkers.

Zo efficiënt mogelijk werken

De opdracht van de game is vooral om zo efficiënt mogelijk te werken. Spelers moeten zo snel mogelijk van order naar order lopen door het pakhuis, op het tempo van 'The Amazon Pace', een snelheid ergens tussen wandelen en rennen — rennen is the gevaarlijk.

Er wordt tot op de seconde nauwkeurig bijgehouden hoe snel de werknemers alle bestellingen uit het pakhuis verzamelen, net zoals dat in het echt zou gebeuren.

Angstcultuur

Als spelers snel genoeg al hun pakketten verzamelen, kan het zijn dat hun dienst vroegtijdig is afgelopen. Ze worden dan naar huis gestuurd, zonder uitbetaling van hun resterende uren. Ook dat zou op waarheid zijn gebaseerd.

Volgens de medewerkers heerst er een angstcultuur in de distributiecentra van Amazon. Orderpikkers zouden nauwelijks naar het toilet durven en altijd vrezen of ze wel een volgende dienst krijgen toebedeeld. Om tijd te winnen zouden het soms niet zo nauw worden genomen met de veiligheidsregels.

'Neerbuigend en sensationeel'

Amazon noemt het artikel van ABC Australië tegenover Mashable "moedwillig sensationeel en neerbuigend tegenover de hardwerkende en toegewijde mensen die in de distributiecentra van Amazon werken".

Er is al langer kritiek op de werkomstandigheden in de pakhuizen van Amazon. In 2018 ontdekte TechCrunch een leger van betaalde Twitteraars die het werken bij Amazon verdedigden. In Europa staakten vorig jaar duizenden Amazon-medewerkers tijdens het drukke Black Friday uit onvrede over de werkomstandigheden.

Uber-game

Het is niet voor het eerst dat media een spelletje maken om de problemen te illustreren waar grote Amerikaanse internetbedrijven voor zorgen. Zo kwam The Financial Times eerder met The Uber Game, waarin spelers de uitdagingen van een Uber-chauffeur meemaken. Bloomberg liet spelers met American Mall overleggen als winkeleigenaar in een wereld vol groeiende webshops.

Kijk ook: Bright Game Journaal