EU: 'Facebook houdt informatie achter over aanpak nepnieuws'
Factcheckers

EU: 'Facebook houdt informatie achter over aanpak nepnieuws'

28-02-2019 09:49 Laatste update: 10:27

Facebook zou meermaals belangrijke informatie hebben achterhouden voor de Europese Commissie over zijn aanpak van nepnieuws. Ook zijn er te weinig factcheckers.

Facebook heeft maar in acht van de 28 EU-lidstaten factcheckers aangesteld, die die informatie moeten controleren die door gebruikers op Facebook wordt geplaatst.

Ook zou het bedrijf slechts sporadisch informatie bieden over zijn inspanningen om nepnieuws en manipulatie van verkiezingsadvertenties aan te pakken, en van alle onderzochte internetbedrijven 'veruit de grootste boosdoener' zijn, meldt The Guardian.

Manipulatie en nepnieuws

"Het is erg moeilijk voor ons om te zien of ze doen wat ze zouden moeten doen", zegt een ingewijde van de Europese Commissie over Facebook.

De EU zou zich ernstige zorgen maken dat de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei doelwit worden van manipulatie via nepnieuws, net zoals de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het Brexit-referendum in 2016.

De EU maakt donderdag voor de tweede zijn maandelijkse balans op over de stappen die bedrijven als Facebook, Google en Twitter zetten om zich aan nieuwe gedragsregels te houden.

Onder die regels worden sociale mediabedrijven aangemoedigd om de inkomsten te verstoren van sites en accounts die bewust misleidende informatie verspreiden, en om nepaccounts en bots harder aan te pakken. Betrouwbare nieuwsbronnen moeten prominenter worden gemaakt, en de transparantie van politieke advertenties moet worden verbeterd.

Bedrijven verder achterop geraakt

De internetbedrijven zijn sinds afgelopen maand echter alleen maar verder achterop geraakt, klagen EU-commissarissen Julian King en Mariya Gabriel. "De resultaten schoten de vorige keren al tekort, dus hebben we de platforms gevraagd om verder te gaan en sneller te werken aan hun inspanningen om nepnieuws het hoofd te bieden. Jammer genoeg zijn ze juist verder achterop geraakt. Een gebrek aan harde cijfers is vooral zorgwekkend", zeggen King en Gabriel.

"Facebook is er opnieuw niet in geslaagd om alle benodigde informatie te bieden, inclusief data over zijn handelen in januari met betrekking tot het controleren van advertenties of pogingen om financiële prikkels voor diegenen achter desinformatie te verstoren."

Ook Twitter doet het niet goed: "Het bedrijf heeft geen extra moeite gedaan in januari om de plaatsing van advertenties te verbeteren."

Google deed het iets beter 

"Google deed het iets beter, en maakte melding van controle op het plaatsen van advertenties en stelde een nieuw beleid voor verkiezingsadvertenties in. Ook heeft het speciale teams om verkiezingsgerelateerd misbruik van zijn diensten te voorkomen; maar andere informatie, zoals gegevens over de handhaving van zijn beleid, ontbreken nog steeds", aldus commissarissen King en Gabriel.

De voormalige Britse vice-premier Nick Clegg, nu vicepresident communicatie bij Facebook, beloofde in januari beterschap. Facebook heeft volgens Clegg geleerd van zijn fouten, en zou nu een "nieuwe fase van hervorming, verantwoordelijkheid en verandering" ingaan.

Kijk ook: