© Toyota

Zelfrijdende Toyota-busjes vervoeren Olympische atleten
Autonoom

Zelfrijdende Toyota-busjes vervoeren Olympische atleten

11-10-2019 11:01 Laatste update: 11:39

Tijdens de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio volgend jaar zet Toyota twintig exemplaren in van de autonoom rijdende e-Palette. Deze zelfrijdende elektrische busjes gaan via vaste routes de atleten en hun assistenten vervoeren.

Toyota presenteerde het model in 2018, specifiek voor toepassingen op het gebied van autonome mobiliteit als dienstverlening. In de ‘Tokyo 2020 Version’, ontwikkeld met input van met name gehandicapte atleten, is het voertuig aangepast om te voldoen aan de specifieke behoeften in het olympisch en het paralympisch dorp.

Toyota onthult deze speciale e-Palette later deze maand op de Tokyo Motor Show. Het model is voor-achter symmetrisch, heeft een kubusvorm met de wielen op de uiterste hoeken en biedt een ruim en comfortabel interieur. Dat bevat eenvoudig te gebruiken handgrepen en zitplaatsen, ongeacht de lengte van de passagier.

Kleurenblindheid

Elementen als de vloer en stoelen dragen contrasterende tinten om mensen met kleurenblindheid te helpen. De e-Palette is voorzien van grote schuifdeuren, elektrisch bedienbare oprijplaten en het Arrival Control2-systeem dat passagiers helpt om het voertuig bij de halte snel en eenvoudig te betreden en te verlaten. Met zijn lange wielbasis en lage vloer kan het voertuig vier rolstoelers tegelijk vervoeren, terwijl ook zeven staande passagiers meereizen.

De Toyota e-Palette is uitgerust met een autonoom rijsysteem in combinatie met nauwkeurige 3D-mapping. Zo kan hij tot een snelheid van 20 km/h zelfstandig rijden, al bevindt zich altijd een bestuurder aan boord om in noodgevallen in te grijpen. Het autonome rijsysteem houdt dankzij zijn 360 graden brede blikveld eventuele obstakels in de gaten en past de snelheid op de omstandigheden aan. 

'Oogcontact' met voetgangers

Een mens-machine-interface maakt communicatie met de mensen rond het voertuig mogelijk. De lampen aan beide zijden imiteren oogcontact om voetgangers te informeren over welke manoeuvres de e-Palette maakt.

Kijk ook: gaan zelfrijdende taxi's werken in de stad?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's