Screenwear is de nieuwe streetwear
Kleedgeld voor je avatar

Screenwear is de nieuwe streetwear

14-03-2020 19:01 Laatste update: 19:35

Digitaal modehuis The Fabricant maakt kleding die je alleen digitaal aan kunt trekken. Een veelbelovende startup in de mode.

The Fabricant maakt kleding die je alleen digitaal kunt aantrekken. Een digitale jumpsuit uit de collectie is geveild voor maar liefst 8000 euro. Maar het gaat niet om haute couture voor de Kardashians. Dat is teveel verspilling, te ouderwets. Digitaal produceren betekent minder afval maken en meer mogelijkheden. 

Online is zoveel meer mogelijk, je kunt een jurk met echte vlammen dragen, zegt Amber Jae Slooten van The Fabricant in Volkskrant Magazine. Geld uitgeven aan kleding die je alleen digitaal kunt aantrekken klinkt misschien nog vreemd. Je koopt een foto die je over de digitale versie van jezelf kunt plakken, die je dan weer online deelt. Denk aan de kapitalen die aan skins voor Fortnite werden neergeteld.

In de game The Sims besteedde Van Slooten vooral tijd aan het aankleden van de poppetjes. Kinderen vragen al om kleedgeld voor hun avatars. En van virtuele influencers kijken we toch ook niet meer op?

Op de website van The Fabricant kun je verschillende stukken gratis downloaden. Het wachten is echter nog op een digitale kleermaker die de kleding op jouw foto kan passen. Die software is nog in ontwikkeling. Slooten ziet dat snel veranderen. “De digitale wereld en de echte wereld zullen de komende tien jaar steeds meer met elkaar versmelten.”

Nu is het nog iets om mee te spelen op sociale media, maar als we straks augmented-reality-lenzen dragen kan kleding nieuwe functies krijgen. “Ik hoop dat we uiteindelijk allemaal nog maar één fysiek kledingstuk hebben: een praktisch, op maat gemaakt en super comfortabel pak. Daaroverheen dragen we dan een digitale laag.”

The Fabricant is een van de meest veelbelovende startups in de mode. Een digitale collectie voor het hippe Chinese warenhuis I.T., werken voor Soorty dat aan C&A en Tommy Hilfiger levert, Puma, Napapijri en A Bathing Ape en dan die jumspuit die voor 8000 euro werd verkocht.

Robotics... but make it fashion from Web Summit on Vimeo.