China hekelt labels Facebook bij posts van staatsmedia
Labels

China hekelt labels Facebook bij posts van staatsmedia

05-06-2020 20:57 Laatste update: 08-06-2020 09:23

Sociale media moeten niet selectief beperkingen aan staatsmedia opleggen. Dat zegt de Chinese overheid in een reactie op nieuw beleid van Facebook. Het bedrijf labelt voortaan berichten van buitenlandse media die deels of geheel door overheden worden gecontroleerd.

Facebook zal onder meer een label plakken op berichten van het Russische Sputnik, Press TV uit Iran en het Chinese Xinhua News. Dat valt uit een voorlopige lijst van Facebook op te maken. In eerste instantie gaat het om ongeveer tweehonderd pagina's, aldus Facebook. Op termijn zullen advertenties die zich op Amerikaanse gebruikers richten van deze organisaties worden geblokkeerd.

"Sociale-mediabedrijven moeten niet selectief hindernissen creëren voor mediabureaus", reageerde een woordvoerder van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van China vrijdag, meldt Reuters. Het Russische Sputnik riep overheden op om Facebook aan te pakken als het "probeert om de vrijheid van meningsuiting te onderdrukken". In zowel China als Rusland wordt de persvrijheid volgens mensenrechtenorganisaties juist ernstig beperkt.

Amerikaanse nieuwsorganisatie krijgen geen etiket opgeplakt van Facebook. Dit omdat Amerikaanse media, ook die door de overheid gerund worden, redactionele onafhankelijkheid hebben.

Facebook erkende eerder dat het niet lukte om de Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen van 2016 tegen te houden. Sindsdien heeft het bedrijf gewerkt aan zijn veiligheidsprotocollen, bijvoorbeeld over meer openheid over de pagina's en de advertenties op zijn platformen.

Plannen om een staatsmedia-etiket te creëren werden vorig jaar al ontvouwd. De introductie komt vlak nadat Facebook veel kritiek kreeg op het laten staan van een opruiend bericht van de Amerikaanse president Donald Trump.

YouTube 

Facebook is niet het eerste bedrijf dat met dergelijke maatregelen komt. YouTube, onderdeel van Alphabet, begon in 2018 met het identificeren van videokanalen met berichten die voornamelijk door overheden gefinancierd werden. Volgens critici lukt het YouTube niet om alle nieuwskanalen met een staatslink te labelen, waardoor ze advertentie-inkomsten kunnen verdienen met video's die misleidende informatie bevatten of voor propagandadoeleinden gebruikt worden.

Met het oog op de Amerikaanse verkiezingen later dit jaar zal Facebook advertenties verbieden van staat-gecontroleerde entiteiten, puur uit "overvloed van voorzichtigheid", aldus het bedrijf. Elders zullen deze berichten gelabeld worden.