Reclame voor niet-medische mondkapjes mag weer op Facebook
Facebook staat na een verbod van drie maanden weer advertenties voor mondkapjes toe, maar alleen voor niet-medische kapjes. Dat geldt ook voor reclames op Instagram.
Facebook verbood begin maart zowel advertenties voor mondkapjes, als de verkoop van mondkapjes op Facebook Marketplace. Mondkapjes waren destijds schaars en hard nodig in de zorg, doorverkopers probeerden uit de schaarste een slaatje te slaan.
Inmiddels is de schaarste opgelost, is er meer bekend over de voordelen van mondkapjes en is het dragen ervan op veel plekken verplicht. Zo is in Nederland een niet-medisch mondkapje sinds 1 juni verplicht in het openbaar vervoer.
Medische maskers in de ban
“We zien mensen en bedrijven van alle formaten hard werken om aan de vraag te voldoen”, schrijft Facebook-productmanager Rob Leathern. “Daarom schalen we het tijdelijke verbod terug, zodat mensen niet-medische mondkapjes kunnen promoten en verkopen.”
De verkoop en promotie van medische mondkapjes zoals chirurgische- of N95-maskers blijft tijdelijk niet toegestaan, “om te voorkomen dat mensen de pandemie misbruiken voor financieel gewin”.
Alsnog mag niet zomaar iedereen reclame maken voor niet-medische mondkapjes. Facebook wil dat adverteerders al minstens vier maanden op Facebook of Instagram adverteren. Niet-medische mondkapjes zijn volgens Facebook kapjes die bijvoorbeeld thuis zijn gemaakt, van huishoudelijke stoffen zoals katoen of spijkerstof, of van hergebruikte materialen zoals neopreen of wetsuits.