Duurtest BMW 530e: slimme interface
Deel 2

Duurtest BMW 530e: slimme interface

15-06-2020 07:24 Laatste update: 07:24

Deze maand rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in de BMW 530e plug-in hybride. Van buiten oogt het allemaal niet heel speciaal, maar toch weet de auto te verrassen.

Rutger Middendorp test voor de BMW 530e plug-in.

Persoonlijk heb ik een traantje gelaten toen BMW-designer Chris Bangle er mee op hield. Neerlands designtrots Adrian van Hooydonk zwaait er nu de scepter, maar die lijkt meer te evolueren dan te revolutioneren. De huidige 5 serie is vergeleken met de E60 uit 2003 in mijn ogen een stuk meer 'middle of the road'. Dat kan een keuze zijn natuurlijk, niet iedereen hoeft op het feestje te komen met een glanzende smoking of een knalrode jurk. Misschien gaat het meer om de inhoud. 

De afgelopen weken heeft de 530e op dat gebied indruk gemaakt. Met name in de manier waarop je met de auto interacteert. Dan heb ik het niet over stuurgevoel, maar over interface. Dat begint al bij de sleutel, die een schermpje heeft waarop je de status van de auto kunt bekijken. De overgebleven actieradius op stroom én benzine, of de deuren op slot zitten en de ramen dicht zijn, wanneer de kachel of airco voor je aangaat volgens schema. De dingen die er toe doen in het leven.

Het dashboard van de 530e bij stilstand

Maar ook in de auto zijn er slimme ontwerpoplossingen. Het scherm achter het stuur oogt wat rommelig en is niet heel fijnmazig in te stellen. Je kunt er voor kiezen om een minimalistische versie te tonen met bijna geen info, je kunt de kaart wel of niet in het midden laten zien en je kunt rechts in het scherm nog iets aan info uit zetten. Dat klinkt als voldoende opties, maar ik zou graag ietsje preciezer willen kiezen wat ik wel en niet hoef te zien. Zo wil ik wel zien hoe vol de accu nog is, maar hoef ik niet te weten hoeveel procent van mijn power ik gebruik. Dat zit er helaas niet in.

Maar dat is één van de weinige kritiekpunten. Want de stuurbediening bijvoorbeeld werkt voorbeeldig en logisch. Als je op de deur de stoelmassageknop indrukt, zie je op het middenscherm een pop-up met opties voor die massage. Je kunt daar meteen de intensiteit instellen en of je pijn onder zit, of net iets hoger, daar, nee, verder naar links. Ja, daar.  

Kies de massage die bij je past

Ook is het BMW gelukt om de climate control in een aantal touch buttons te vatten, maar middels een klein menuknopje daar tussen je een snelkoppeling te geven naar het menu waarop je nog net iets fijnmaziger in kunt stellen hoe het binnenklimaat geregeld moet worden. 

Maar het slimste is de nieuwe optie waarbij de auto automatisch overschakelt naar elektrische aandrijving in de eDrive zones in Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. Zo wordt de vervuiling binnen de stad vermindert. Volgende week meer over deze technologie. 

De sleutel met touchscreen