Google waarschuwt tegen Australische nieuwswet
- ANP / Bright
Google waarschuwt Australiërs in een pop-up dat "de manier waarop Australische gebruikers Google gebruiken gevaar loopt."
Google reageert daarmee op nieuwe conceptregels van de Australische overheid die internetgiganten dwingen advertentie-inkomsten te delen met mediabedrijven. Volgens media-organisaties verdienen internetbedrijven geld aan hun berichtgeving, zonder dat ze daarvoor betalen. De Australische overheid gaat daarin mee.
Volgens The Sydney Morning Herald verdienden Google en Facebook vorig jaar 400 miljoen dollar meer aan Australische advertenties dan de vijf grootste lokale mediabedrijven samen. "Het is alleen maar eerlijk dat degenen die de berichten maken, ervoor betaald krijgen," zei Josh Frydenberg, de minister van Financiën, bij aankondiging van de regels.
Google zelf stelt dat Google ‘maar’ 10 miljoen dollar aan advertenties rond nieuwsberichten verdiende.
'Gratis diensten lopen gevaar'
Google stelt nu in een open brief dat de gratis diensten van het bedrijf gevaar lopen door de regels. "De voorgestelde wet zou ons dwingen om je een dramatisch slechtere Google Search en YouTube aan te bieden", staat er in de brief. Bovendien waarschuwt de techgigant dat de regels "ertoe kunnen leiden dat je data wordt afgegeven aan grote nieuwsbedrijven."
Volgens de Australische mededingingsautoriteit ACCC is dat echter "desinformatie" over hoe de regels zouden werken. "Google wordt niet gedwongen gebruikers geld te vragen voor zijn diensten, tenzij het bedrijf daar zelf voor kiest." De regels zouden ook niet voorschrijven dat Google verplicht data moet delen met mediabedrijven.
Google News in meer landen onder vuur
Afgelopen april besloot de Franse mededingingsautoriteit dat Google mediaorganisaties moet betalen voor het gebruik van hun teksten in zoekresultaten en in Google News.
In 2014 dwong Spanje de zoekmachine om mediapartijen te betalen voor deze "snippets", wat het bedrijf deed besluiten om Google News offline te halen in het land. Het is nog niet bekend of het bedrijf een soortgelijke stap overweegt in Australië.