Uitgevers eisen lagere commissie van Apple
Grote Amerikaanse uitgevers hebben zich aangesloten bij onder meer Fortnite-maker Epic en Microsoft in de strijd tegen Apple. De uitgevers eisen dezelfde gunstige voorwaarden over commissies die Amazon in het geheim van Apple heeft gekregen.
De brancheorganisatie Digital Content Next (DCN), waarbij veel grote Amerikaanse media zijn aangesloten, eist dat Apple de commissie die het rekent op abonnementen in het eerste jaar verlaagt van 30 naar 15 procent. Momenteel hanteert Apple het lagere tarief van 15 procent alleen vanaf het tweede jaar van een abonnement dat in een app is afgesloten.
Stiekeme deal met Amazon
Apple maakte daar in het geheim een uitzondering op toen het in 2017 een deal met Amazon sloot over de streamingdienst Prime Video, stelt DCN. Apple bracht de commissie voor nieuwe abonnees op Prime Video terug van 30 naar 15 procent en voor bestaande abonnees zag het helemaal af van de commissie. Ook werd het Amazon toegestaan om andere betaalsystemen dan die van Apple te gebruiken. “De deal ruikt naar vriendjespolitiek, of zelfs samenzwering”, vindt DCN.
De organisatie eist nu in een brief aan Apple voor alle aangesloten uitgevers dezelfde gunstigere voorwaarden als Amazon kreeg. "We zouden graag willen weten aan welke voorwaarden onze leden zouden moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de regeling die Amazon ontvangt voor zijn Prime Video-app in de App Store," schrijft DCN-directeur Jason Kint.
Ook de Washington Post, eigendom van Amazon-ceo Jeff Bezos, is lid van DCN. Ook aangesloten zijn onder andere The New York Times, Bloomberg, Disney, Dow Jones, Fox, The Guardian, Condé Nast, NPR en Vox. Samen bereiken de mediabedrijven '100 procent van de Amerikaanse bevolking'.
'Hoe meer we verkopen, hoe meer Apple verdient'
Volgens DCN is het niet eerlijk dat Apple over alle abonnementen dezelfde percentages rekent, ongeacht de hoogte van het bedrag. “Apple pakt 30 procent over een krantenabonnement van 25 dollar, maar ook 30 procent over een abonnement van 500 dollar. Dus hoe meer uitgevers weten te verkopen, hoe meer het Apple oplevert, ondanks dat het bedrijf precies dezelfde service biedt.”
Veel andere appwinkels hanteren overigens vergelijkbare percentages als Apple.
Kijk ook: moet de App Store op de schop?
Fortnite
De afgelopen weken uitten de makers van andere populaire apps, games en streamingdiensten kritiek op de strenge regels van de Apple App Store. Fortnite-maker Epic heeft Apple aangeklaagd nadat het bedrijf de populaire game uit de App Store had verwijderd.
Ook dreigt Apple de accounts van Epic voor het gebruik van ontwikkelaarstools te blokkeren. Epic bood Fortnite-spelers betalingen aan buiten het systeem van Apple om.
Microsoft en Facebook
Microsoft bekritiseerde Apple vanwege het niet toelaten van zijn gamestreamingdienst xCloud. Facebook klaagde dat Apple geen uitzondering wilde maken voor de 30 procent commissie over de nieuwe betaalde livestreams in de Facebook-app. Met Google maakte Facebook daar gunstigere afspraken over, omdat die betaalde livestreams voor kleine ondernemers en zzp'ers tijdens de coronacrisis een uitkomst kunnen bieden.