Duurtest Ford Puma: klein maar fijn?
Bright-autotester Rutger Middendorp zou de plug-in hybride Kuga gaan testen. Maar omdat die een update nodig had, reed hij eerst een weekje in de nieuwe Puma-hybride.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.
Wij waren benieuwd naar de plug-in hybride aandrijflijn van de Ford Kuga. Helaas was er een potentieel probleem met de accu bij die auto's waardoor ze allemaal terug moesten naar de dealer. Ook de onze. Dus reden we eerst een weekje in de kleinere Ford Puma.
Als je volledig elektrisch rijden nog te duur of te onpraktisch vindt, is de 1 liter driecilinder motor van Ford een van je beste opties. Met de Focus-stationwagon reed ik tegen de 1 op 20 op benzine een paar jaar geleden. De Puma is een wat kleinere, maar ook hogere auto én heeft als partypiece een accu aan boord.
Hybride
Het is een gewone hybride. Dat betekent dat de auto niet is op te laden aan een stopcontact, maar zijn energie haalt uit het remmen. In theorie zou deze combinatie dus nog zuiniger moeten zijn dan de Focus. Nu heb ik mijn standaard testtraject niet kunnen rijden in de week dat ik de auto had en kwam ik (zonder al te rustig aan te doen) op 1 op 18 uit. Ik denk dat 1 op 20 wel had kunnen lukken, maar heel veel zuiniger dan de niet-hybride lijkt hij dus niet.
Wie trouwens denkt: Ford Puma, die auto bestond toch al? Die bewijst dat hij tussen 1998 en 2002 interesse in obscure auto's had. Want toen werd er een coupeetje gebouwd met dezelfde naam.
Verfijnd
Hoe meer cilinders een motor, heeft hoe minder het ding ratelt. Net zoals wanneer je één persoon je koelkast laat tillen, hij meer steunt en kreunt dan wanneer je vier mensen vraagt. De Ecoboost-motor is in de Focus opvallend stil voor een driecilinder die over het algemeen wel wat herrie hebben. De Puma komt duidelijk uit een andere klasse dan de Focus, want in deze auto hoor je wel degelijk dat er maar drie cilinders proberen jou en de auto vooruit te slepen.
Wat wel bijzonder verfijnd is aan de Puma is de manier waarop de benzinemotor afslaat en weer opstart. Daar merk je weinig van. Bij veel start/stopsystemen voelt het echt alsof de motor afslaat en weer opstart. De Puma komt met één tikje weer tot leven.
Infotainment en interieur
Het infotainmentsysteem van de Ford is overzichtelijk en fraai vormgegeven. Het is alleen onbegrijpelijk dat er zo weinig gebruik wordt gemaakt van het flinke scherm achter het stuur. Dat zijn geen analoge klokken meer, maar een digitaal scherm waarop klokken te zien zijn. Maar de kaart er op tevoorschijn toveren voor navigatie gaat niet. Je ziet alleen een paar pijlen in beeld en moet je centrale scherm gebruiken om de kaart op te zien. Daar mag nog wel een update overheen.
Het interieur van de Puma voelt, zeker voor zo'n klein autootje, best sjiek. Maar vergis je niet, de vanafprijs is een dikke 26.000 euro. Dan heb je wel meteen de Titanium-uitvoering vol extra's. Maar het is niet goedkoper dan een Focus, die van binnen hetzelfde afwerkingsniveau heeft en beter geïsoleerd is. Je moet dus wel graag kleiner rijden of hoger zitten om voor de Puma te gaan.
Niet te sportief geveerd
De Puma is lekker een bocht door te krijgen, maar gelukkig niet te sportief geveerd. Zelfs de ST-line-uitvoering die wij reden heeft een onderstel dat vooral comfortabel is. Halleluja! Het grootste gedeelte van de tijd zul je toch normaal willen rijden met zo'n auto en dan is het een zegen dat hij niet geveerd is om de autojournalisten blij te maken, maar je meereizende vriend, kinderen of je vader van 65.
Volgende week rijden we in de plug-in hybride Ford Kuga.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.