Integriteit verkiezingen

Facebook: geen nieuwe politieke reclames in week voor verkiezingen

3 september 2020 om 13:38
Laatste update: 3 september 2020 om 13:38

Facebook accepteert vanaf een week voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen geen nieuwe politieke advertenties meer, in een poging de integriteit van die verkiezingen te beschermen.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg kondigt de plannen aan in een bericht. Facebook trekt die grens omdat advertenties zo dicht tegen de verkiezingen aan mogelijk geen weerwoord meer kunnen krijgen, zowel van factcheckers als de tegenpartij.

Toch is er in de verkiezingsweek nog volop ruimte voor politieke advertenties op Facebook. Reclames die al eerder op Facebook zijn getoond, mogen gebruikt blijven worden. Enige voorwaarde is dat de advertentie al door tenminste één gebruiker is gezien.

Adverteerders mogen die reclames daarna aan andere groepen tonen, aan meer of juist minder mensen. Hoewel nieuwe campagnes in de week voor de verkiezingen dus strikt genomen niet zijn toegestaan, kunnen politieke campagnes wel volop worden klaargezet in de voorafgaande weken.

Advertenties belangrijk voor kandidaten

Facebook blijft dus tot de verkiezingen politieke advertenties tonen, waar concurrenten zulke reclame nadrukkelijk weigeren. Twitter laat sinds november 2019 niemand meer politieke advertenties plaatsen en Google maakte het in dezelfde maand moeilijker om heel nauwkeurig op stemmers te adverteren.

Zuckerberg zegt ook te hebben gedacht over het verbieden van politieke advertenties, maar besloot toch anders. Volgens de ceo kunnen zulke reclames een belangrijke rol vervullen.

Zowel Obama als Trump gebruikten in aanloop naar de verkiezingen op grote schaal zeer gepersonaliseerde Facebook-advertenties, achteraf gezien onder meer op basis van data uit het Cambridge Analytica-schandaal.

Informatiecentrum

Facebook neemt ook nog wat extra maatregelen rond de verkiezingen. In de week voorafgaand aan 3 november krijgen Amerikanen een snelkoppeling naar een informatiecentrum met betrouwbaar nieuws te zien.

Ook houdt Facebook in de gaten of kandidaten vroegtijdig de overwinning claimen. Facebook verwijst daarbij dan naar de resultaten van persbureau Reuters en de National Election Pool, een samenwerkingsverband van verschillende Amerikaanse media die representatieve exitpolls houdt.