Nintendo maakt zijn klassiekers bewust moeilijk verkrijgbaar
Nintendo gaat drie van zijn grootste klassiekers voor de Nintendo Switch verkopen, maar de spellen zijn slechts een half jaar verkrijgbaar. Het is een sluwe tactiek om gamers de portemonnee te laten trekken.
In Super Mario 3D All-Stars zitten Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy - de drie eerste Mario-games die voor respectievelijk de Nintendo 64, GameCube en Wii verschenen. Met het pakket wil Nintendo het 35-jarige jubileum van mascotte Mario vieren.
Maar omdat 3D All-Stars een jubileumpakket is, heeft Nintendo ervoor gekozen de bundel slechts tijdelijk aan te bieden. Na maart 2021 zijn de spellen niet langer verkrijgbaar. Dat geldt voor het doosje dat vanaf 18 september in de winkels ligt, maar ook voor de digitale versie in de Nintendo eShop.
Er is wat te zeggen voor de beperkte fysieke verkoop van het spel: het maken van nieuwe cartridges en speldozen kost geld, waarna ze ook nog eens naar winkels verscheept moeten worden. Maar het is voor Nintendo veel makkelijker om de digitale versie aan te blijven bieden. Dat doet het bedrijf met nagenoeg al zijn Switch-games, die tot vandaag gewoon nog in de digitale winkel verkrijgbaar zijn.
Kunstmatige schaarste
Met deze strategie creëert Nintendo kunstmatige schaarste. Het spel is slechts voor een korte periode verkrijgbaar, waardoor Switch-bezitters er snel bij moeten zijn om hun favoriete klassiekers weer te kunnen kopen. Het bedrijf volgt hiermee het voorbeeld van Disney dat zijn films na de initiële verkoop op DVD en Blu-ray terug in de kluis stopt. Om ze later weer eens te kunnen verkopen voor een prijs die nooit significant daalt.
Een slimme marketingtruc die Nintendo eerder al eens in andere vorm uitvoerde. Vroege bezitters van de Nintendo 3DS-handheld kregen toegang tot oude klassiekers, die nooit werden verkocht aan latere kopers van de zakspelcomputer.
Het is een doorn in het oog van veel gamers. Willen zij de klassiekers ooit nog op hun Switch spelen, dan worden ze gedwongen om op relatief korte termijn geld te spenderen. Dat terwijl het spelen van oude spellen al buitengewoon lastig wordt gemaakt.
Oude games lastig te spelen
Bij films is het mogelijk om bijvoorbeeld een oude videoband om te zetten naar een DVD, die daarna nog zelfs in je moderne Blu-rayspeler werkt. Dat is niet zo bij games: je moderne Switch kan niet een oude Nintendo 64-titel afspelen.
Wie een oud spel wil spelen, moet dus de oude originele hardware in huis hebben. Apparatuur die gamebedrijven vaak al jarenlang niet meer verkopen. Veel van deze apparaten zijn ook lastig om op een moderne tv aan te sluiten, omdat ze zijn gemaakt voor ouderwetse beeldbuizen.
Door hoepels springen
Gamers zijn daarom afhankelijk van bedrijven die hun spellen opnieuw uitbrengen voor nieuwe generaties consoles. Voor die bedrijven goed nieuws, want zij kunnen hierdoor hetzelfde spel meerdere malen aan dezelfde consument verkopen.
Nintendo speelt daar al jarenlang flink op in. Oude spellen voor de NES en SNES worden opnieuw verpakt in mini-spelcomputers, die door beperkte oplage voor forse bedragen over de toonbank gingen. Wie op de Switch spellen voor die klassieke platformen wil spelen, kan een abonnement afsluiten om toegang tot een beperkt aanbod te krijgen.
Gamers moeten zo door hoepels springen om favoriete spellen uit hun jeugd te spelen. Dat is al vervelend zonder de kunstmatige verkoopdeadline, maar met deze tactiek maakt Nintendo het nóg lastiger om oude spellen te kopen.
Klassiekers worden vergeten
Nintendo's besluit is ook slecht nieuws voor het behoud van oude klassiekers, die hierdoor lastiger te spelen zijn door jongere generaties gamers. Zij zijn niet opgegroeid met de spelcomputers waar Mario 64, Sunshine en Galaxy op zijn verschenen en kunnen de spellen niet zomaar op moderne hardware spelen.
Dat terwijl Mario 64 wordt gezien als één van de meest significante spellen uit de jaren '90, waarmee Nintendo definieerde hoe 3D-spellen in de jaren erna zouden spelen. Het is alsof het filmfans moeilijk wordt gemaakt om Casablanca te kijken, of dat de albums van The Beatles slechts met veel gedoe te beluisteren zijn.
Al die jonge gamers kunnen er alsnog voor kiezen om die onverkrijgbare klassiekers illegaal te downloaden en met behulp van een emulator op een smartphone of computer te spelen. Maar dat kan niet de bedoeling zijn.
Bastiaan Vroegop, redacteur Bright