Spotify schiet naar 320 miljoen gebruikers door succes in Rusland
Muziekdienst Spotify is gegroeid naar een totaal van 320 miljoen abonnees, waarvan 144 betalende gebruikers. De recente groei is in grote mate te danken aan de start van Spotify in Rusland.
Het totaalaantal Spotify-gebruikers groeide in een jaar tijd met 29 procent, meldt de muziekdienst in zijn financiële cijfers over het derde kwartaal van dit jaar. Het aantal betalende gebruikers groeide met 27 procent ten opzichte van 2019.
De sterke prestaties zijn te danken aan marketingcampagnes in India en de start van Spotify in Rusland en twaalf omringende landen afgelopen juli. Spotify noemt de start in die regio zijn "meest succesvolle nieuwe marktlancering tot nu toe".
Spotify vergroot voorsprong
Met zijn forse groei blijft Spotify op ruime voorsprong van de grootste concurrenten, Apple en Amazon. Amazon Music had begin dit jaar 55 miljoen gebruikers, vrijwel allemaal betalend. Apple Music, alleen verkrijgbaar in betaalde variant, meldde vorig jaar voor het laatst zijn aantal gebruikers: 60 miljoen.
Verlies
De gebruikersgroei zorgde voor een omzetgroei van 19 procent ten opzichte van vorig jaar, naar 1,9 miljard euro. Toch werd er netto een verlies van 101 miljoen euro gemaakt, waar een jaar geleden nog een winst van 241 miljoen euro werd gemaakt. Dat verlies heeft mede te maken met nieuwe strategieën om nieuwe gebruikers te trekken, met bijvoorbeeld kortingsacties. Daarmee daalde de omzet per gebruikers met 10 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Podcasts groeien, ondanks kritiek
Podcasts blijven ook groeien in populariteit op Spotify. De dienst heeft nu een aanbod van 1,9 miljoen podcasts, vorig kwartaal waren dat er 1,5 miljoen. Het aantal gebruikers dat minstens eens per maand een podcast luistert op Spotify, is gegroeid van 21 naar 22 procent. Podcast The Joe Rogan Experience is over het algemeen de populairste podcast van Spotify.
Rogan stapte eerder dit jaar exclusief over naar Spotify. De populaire podcaster ligt onder vuur, omdat hij bekende complotdenker Alex Jones uitnodigde en aantoonbare onzin liet verspreiden. In een gelekte e-mail verdedigt een Spotify-topman de stap, in het kader van 'diversiteit'.