© Bright

'Bijna helft van de Nederlanders luistert naar podcasts'
Bijna de helft van de Nederlanders (47 procent) luistert wel eens naar een podcast. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Podcast Monitor van marktonderzoeksbureau Markteffect.
Ten opzichte van de vorige meting in mei dit jaar, betekent dit een stijging van 7 procent. Tijdens de eerste meting in mei 2019 luisterde iets minder dan een derde van de Nederlanders naar podcasts.
De helft van de podcastluisteraars doet dit ten minste wekelijks, in de vorige meting was dit nog vooral maandelijks, meldt Markteffect.
Vermaak en inzichten voor werk
Mensen luisteren vooral ter ontspanning en amusement naar een podcast, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling, het volgen van interessante personen en het laatste nieuws.
Ongeveer een kwart van de luisteraars luistert voor zakelijke doeleinden, waarbij iets minder dan de helft aangeeft door vakspecialistische podcasts een nieuwe kijk op het werk te hebben gekregen. De bereidheid om te betalen voor exclusieve podcasts is volgens het onderzoek nog erg laag.
De piek komt in zicht
De piek in het aantal Nederlandse podcastluisteraars komt volgens Markteffect onderhand wel in zicht. "Waar we in eerdere metingen zagen dat ook niet-luisteraars op grote schaal aangaven dat ze in de toekomst verwachtten te gaan luisteren, is dat percentage nu ‘slechts’ 6 procent", aldus marketingmanager Michael Petit van Markteffect.
"Wel zien we dat van de mensen die luisteren, liefst 44% aangeeft verwacht méér te gaan luisteren. Dus waarschijnlijk zal het aantal minuten dat men naar podcasts luistert, wel toenemen.’’
Luister ook naar de Bright Podcast
Video player