Elektrische auto's

Een laadpaal aan huis: waar moet je op letten?

laadpaal laadpalen kopen opladen elektrische auto lader snellader
23 november 2020 om 10:59
Laatste update: 23 november 2020 om 10:59

Wie een elektrische auto koopt, wil natuurlijk graag thuis kunnen laden. Hier moet je op letten bij de aanschaf en installatie van een laadpaal.

Wil je een laadpaal aan huis voor je elektrische auto? Dan kom je in een woud aan websites en nieuwe terminologie terecht. Bright-autotester Rutger Middendorp helpt je in dit artikel op weg. Kijk ook zijn video over laadpalen.

Vijf dingen zijn belangrijk bij de aankoop van een laadpaal:

Hoe snel kun je laden?

Zit een laadkabel aan de laadpaal vast?

Wil je de kosten van het laden thuis verrekenen met je baas?

Wil je slim laden (als de stroom goedkoper is)?

Ziet de paal er een beetje fraai uit? 

Hoe snel kun je laden? 

Is je huis de uitvalsbasis voor veel van je tripjes en rijd je vaak op een dag meer dan de actieradius van je auto, dan kun je overwegen een snelle lader te nemen. Voor 11 kW heb je minstens een 3 fase / 16A aansluiting nodig en voor 22 kW een 3 fase / 32A. Voor de meeste mensen zal dat niet echt nodig zijn. Als je met 4 kWu kunt laden, heb je tussen 18:00 thuiskomen en 7:00 vertrekken de volgende ochtend 44 kWu bijgeladen. Voor de meeste auto's is dat genoeg voor 250 kilometer bereik.

Als je echt rapper wilt, kijk dan of je elektrische auto '3 fase' kan laden en bel je energieleverancier of kijk op je factuur wat voor aansluiting je hebt. De meeste huizen in Nederland hebben een 3 fase, 25 ampère aansluiting en kunnen een 11 kW laadpaal dus wel aan. Denk erom dat er een nieuwe groep geïnstalleerd moet worden in je meterkast, dus kijk ook of er nog ruimte over is of dat je een nieuwe meterkast nodig hebt. 

Zit de laadkabel aan de laadpaal vast?

Eén van de ergernissen van elektrisch rijden is het gesleep met de laadkabel. Bij het aanschaffen van een laadpaal kan het dus prettig zijn om er eentje te kiezen waar een laadkabel aan vast zit. Controleer dan wel goed waar het laadpunt van je auto zit en of je eenvoudig de laadkabel kunt aansluiten. Sommige auto's hebben het laadpunt op de neus, anderen op het voorspatbord en sommige waar vroeger de tankvuldop zat.

Houd er ook rekening mee dat dit waarschijnlijk niet je laatste elektrische auto wordt. Een beetje extra lengte is dus wel prettig, maar je wilt ook geen rondslingerende meters snoer hebben. Kies dus met beleid en plaats de laadpaal zo dat diverse aansluitingen bruikbaar zijn. 

Wil je de laadkosten verrekenen met je werkgever?

Sommige werkgevers betalen ook de stroomkosten voor het thuis opladen van de auto. Meerdere aanbieders hebben software waarmee doorgegeven kan worden hoeveel kWu je auto precies heeft geslurpt. Overigens weet je auto zelf ook hoeveel hij geladen heeft, maar dan zul je het handmatig moeten opzoeken. 

Wil je slim laden?

Slim laden zorgt ervoor dat je auto minder stroom vraagt als iedereen in je buurt de inductiekookplaat en de vaatwasser en de oven aan heeft staan. EVBox heeft daarvoor een Smart Charging-platform ontwikkeld, waarmee het energieverbruik van je huis gebalanceerd kan worden op basis van de beschikbaarheid van stroom van je zonnepanelen en de vraag van stroom van andere apparaten in je huis. 

Ziet de paal er een beetje mooi uit?

Het oog wil ook wat en daarom is het belangrijk te weten dat je opties hebt als het gaat om het uiterlijk. Veelal zijn laadpalen kunststof bakken die er zo neutraal mogelijk uit willen zien en op een paal of aan de muur geplaatst kunnen worden. Over smaak valt niet te twisten, dus je kunt zelf vast iets moois uitzoeken. Lukt dat niet, dan zijn er nog twee interessante opties van Nederlandse bodem: Hidden van Bluecurrent verstopt alle technologie aan de binnenkant van je huis. Buiten ziet het er dan net zo uit als een kabelhaspeltje voor je tuinslang. Je moet hiervoor wel genoeg ruimte in de meterkast hebben uiteraard.

De Streetplug is een andere fraaie Nederlandse oplossing om je oplaadkast te verstoppen. Met een deksel in de grond tover je een laadpunt te voorschijn.