auto fabrikanten productie lager chip tekort chips
Auto-technologie

Automakers hebben groot probleem: er zijn te weinig chips

Update: 19 januari 2021 om 17:53
PRAAT MEE!

Meerdere grote autofabrikanten hebben de laatste tijd hun productie moeten terugschroeven vanwege een tekort aan computerchips.

Audi-baas Markus Duesmann noemt het chiptekort een 'crisis in een crisis'. Audi was een van de fabrikanten die de productie van nieuwe auto's heeft moeten verlagen door de problemen. Volgens Duesmann kan Audi in het eerste kwartaal 10.000 minder autos maken en moet het bedrijf ruim 10.000 werknemers op verlof sturen. Ook Honda kondigde vorige week soortgelijke maatregelen aan als gevolg van het gebrek aan voldoende chips. 

Gaat nog maanden duren

Door de tekorten hebben Mercedes-maker Daimler, Fiat, Ford, Honda, Nissan, Subaru en Toyota naar verluidt de productie voor dagen of weken achter elkaar stopgezet. En het Duitse auto-onderdelenbedrijf Continental beschreef "grootschalige leveringstekorten", met doorlooptijden van zes tot negen maanden. Verwacht werd dat bijkomende knelpunten zouden voortduren "tot ver in 2021, wat tot grote verstoringen zou leiden".

 

Fabrikanten stopt na de tegenvalende autoverkopen in de eerste helft van het jaar hun bestellingen bij de producenten van chips. Eind 2020 steeg de vraag weer maar was het aanbod nog onvoldoende. De schaarste kan nog maanden aanhouden, denken experts. 

Slechte planning en slechte timing 

Volgens Bloomberg is de situatie deels veroorzaakt door slechte planning bij de autofabrikanten zelf. Ook speelt mee dat er maar een kleine groep bedrijven is die alle benodigde chips kunnen proberen. 

 

 

Er worden meer dan honderd verschillende chips gebruikt in nieuwe auto’s, voor uiteenlopende toepassingen van rij-assistentie tot infotainmentsysteem. 

 

De vraag van autofabrikanten concurreert bovendien om productiecapaciteit met bijvoorbeeld smartphones, servers, spelcomputers en andere gadgets. Naar bepaalde producten, bijvoorbeeld pc's en gameconsoles, is door de coronapandemie een veel grotere vraag.

 

 

Chinese automerken hebben eigen problemen

Ook Chinese merken kampen met een groot chiptekort. Experts denken dat dat tekort wel eens 10 jaar kan aanhouden. Dat komt door de groeiende vraag naar elektrische auto’s in China, het gebrek aan technische kennis in het land over productie van bepaalde chips en geopolitieke spanningen. Dat zegt Yuan Chengyin, general manager of the National New Energy Vehicle Technology Innovation Center tegen Bloomberg. “De chipindustrie in China staat onder enorme druk. Dit probleem is niet snel op te lossen.” 

Volgens experts hebben ook Chinese merken sinds december hinder van de beperkte chipvoorraden. 

Yuan denkt dat dit probleem blijft bestaan totdat Chinese bedrijven hun eigen chips voor elektrische auto’s kunnen produceren. 

China is de grootste automarkt ter wereld, maar importeert het grootste deel van de chips die in de auto’s zitten. 

Is Lucid het nieuwe Tesla?