'Grote toename phishing via hulpvraag op WhatsApp'
Veel meer oplichting via internet

'Grote toename phishing via hulpvraag op WhatsApp'

25-01-2021 13:41 Laatste update: 13:59

Het afgelopen jaar is voor ruim 41 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2019 was dat nog voor ruim 26 miljoen euro. Er was vooral een grote toename van fraude bij online aankopen en de hulpvraagfraude via onder meer WhatsApp-berichten.

In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2020 ongeveer 350.000 meldingen via onder meer het callcenter en de onlinemeldformulieren.

Voor vorig jaar was het vooral opvallend dat (cyber)criminelen vooraf bepaalde gegevens ontfutselden om zich daarmee later zeer overtuigend te kunnen voordoen als een ander persoon. Oplichters deden dit onder meer door vooraf een phishinglink te sturen of een telefoongesprek op te nemen.

Ook stemgeluiden gesimuleerd

Met kennis van persoonlijke financiële gegevens of het stemgeluid van een zoon of dochter, werden slachtoffers van fraude misleid.

De Fraudehelpdesk benadrukt dat een gezond wantrouwen cruciaal is en dat mensen alert moeten blijven bij het klikken op links, het verstrekken van gegevens en het doen van betalingen. "Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt."

Valse SMS over zorgtoeslag gaat rond

De Fraudehelpdesk waarschuwt de afgelopen dagen ook over sms’jes die zogenaamd van de rijksoverheid afkomstig zouden zijn. "Vanwege de coronacrisis, voorziet de Rijksoverheid een extra toeslag van 120 euro binnen het zorgtoeslag", luidt een van de berichten van de oplichters.

De ontvanger zou vervolgens nog net voor de sluitingsdatum een aanvraag kunnen indienen. "Trap hier niet in! Het gaat om een phishing-bericht waarmee men enkel probeert uw gegevens in handen te krijgen", aldus de Fraudehelpdesk.