
Facebook: Twee keer zoveel intimiderende content verwijderd dit kwartaal
Facebook heeft in het afgelopen kwartaal twee keer zoveel posts verwijderd voor pesten en intimidatie als in het kwartaal ervoor. Dat blijkt uit het nieuwste transparantierapport van het bedrijf.
Waar Facebook in het derde kwartaal van 2020 nog 3,5 miljoen stuks intimiderende content offline haalde, groeide dat in de laatste drie maanden van het afgelopen jaar naar 6,3 miljoen. Het sociale mediabedrijf slaagde er ook in om meer intimiderende content te spotten voordat iemand er melding van hoefde te doen - bijna 50 procent, een verdubbeling.
Deze stijging is volgens Facebook te danken aan verbeterde algoritmen om content met een intimiderende lading al op voorhand te vinden. De verbetering vond voornamelijk plaats in de aanpak van Engelstalige posts.
Facebooks aanpak van desinformatie over Covid-19 leidde er toe dat een miljoen posts uit de lucht werden gehaald, waaronder ook content op Instagram.
Ook aanpak haatzaaiende berichten verbeterd
Het techbedrijf paste afgelopen jaar zijn algoritmen aan om de hoeveelheid haatzaaiende berichten op de tijdlijn te verminderen. Dat lijkt succes te hebben gehad: waar in het derde kwartaal nog zo'n 0,11 procent van alle posts op de timeline haatzaaiende taal bevatte, is dat nu gezakt naar tussen de 0,07 en 0,08 procent.
Facebook zette daarnaast meer mensen in op de zoektocht naar berichten die spreken over zelfmoord of zelfverminking. Dankzij deze stap trof het bedrijf 2,5 miljoen berichten in deze categorie, ten opzichte van 1,3 miljoen in het kwartaal daarvoor. Gebruikers troffen dit soort content weinig: zo'n vijf views op elke tienduizend.
De hoeveelheid nepaccounts die het platform aantrof, bleef gelijk.
Transparantierapporten
Facebook publiceert elk kwartaal een transparantierapport, waarin het bedrijf wil laten zien hoe het de regels handhaaft. Het bedrijf doet dit sinds halverwege 2018.
Met deze rapporten houdt de techgigant vooral bij of aanpassingen aan zijn algoritmen effect hebben gehad. Ook houdt Facebook bij of toegevoegde mankracht tot verbeteringen leidt.