Facebook en Instagram laten gebruikers politieke reclames verbergen
Facebook en Instagram geven gebruikers in Nederland de mogelijkheid om minder reclames te zien rond de verkiezingen. De optie geldt ook voor politiek in het algemeen en reclames over sociale kwesties.
Facebook kwam vorig jaar al met die optie voor Amerikanen, in het licht van hen naderende verkiezen. Nu is de optie voor het reguleren van politieke reclame er voor gebruikers in totaal 98 lande, waaronder Nederland.
De functie werkt simpel: bij elke reclame rond politiek of sociale kwesties, staat het label 'over deze advertentie'. Een druk op dat label toont informatie over wie er voor die reclame betaalt heeft, die functie was er al langer.
'Toon minder reclames over dit onderwerp'
Nieuw is de knop 'toon minder reclames over dit onderwerp'. Als gebruikers daar op drukken, zien zij minder van dat soort reclames. Hoeveel minder precies laat Facebook niet weten. De optie is ook te vinden in de advertentievoorkeuren in de instellingen van Facebook en Instagram.
Facebook toont op een hulppagina welke soorten reclames er precies onder de nieuwe instellingen vallen. "Hoewel politieke advertenties een belangrijke rol spelen bij elke verkiezing, hebben mensen ons laten weten dat ze de mogelijkheid willen hebben om er minder van te zien op hun Facebook- en Instagram-feeds", zegt het bedrijf over de nieuwe instellingen.