© Facebook

© Facebook
Live gesprekken

Facebook start test met Clubhouse-concurrent met audio en video

Update: 8 april 2021 om 09:10

Facebook is begonnen met het testen van Hotline, een live gespreksfunctie die Clubhouse met Instagram Live combineert.

Clubhouse is populair: de app met live-audiogesprekken zou inmiddels gewaardeerd worden op 4 miljard dollar. Concurrenten werken aan eigen versies: Twitter, LinkedIn, Discord en Spotify werken al aan vergelijkbare Clubhouse-functies. En ook Facebook test zijn functie Hotline nu in het openbaar, meldt TechCrunch.

Hotline is net als Clubhouse een dienst waarbij één of meerdere mensen live een gesprek of monoloog voeren. Luisteraars kunnen digitaal hun hand opsteken om vragen te stellen. Verschil met Clubhouse is dat in Hotline ook gekozen kan worden de camera aan te zetten, zodat sprekers zichtbaar zijn. Vooralsnog werkt de test alleen in de VS, er is nog geen mobiele app.

Nadruk op zakelijk gebruik

De eerste publieke test van Hotline werd gedaan door een vastgoedondernemer die zijn luisteraars vertelt hoe zij kunnen investeren in zakelijk vastgoed. Met zulke makers wil Facebook naar eigen zeggen het liefst samenwerken voor Hotline. Dergelijke cursussen en masterclasses over investeren en aanverwante zaken zijn ook op Clubhouse één van de populaire onderwerpen.

Facebook wil met Hotline de nadruk leggen op zogenoemde professionele Q&A's: vraaggesprekken tussen experts in een vakgebied en mensen die daar van willen leren. Groot verschil met Clubhouse is dat de gesprekken in Hotline worden opgenomen. De opnames, zowel in audio als video, kunnen door de gespreksleider worden gedeeld op sociale media, of bijvoorbeeld als podcast.

Messenger Rooms

Hotline is niet de enige Clubhouse-concurrent waar Facebook aan werkt. Het bedrijf bevestigde onlangs dat het bezig is met een dergelijke functie in Messenger Rooms, een laagdrempelige Facebook-app voor videochats van twee tot vijftig mensen. Het is nog niet bekend wanneer Hotline breder wordt uitgerold.

Bekijk ook: