Duurtest MG EHS: de introductie
Bright Duurtest week 1

Duurtest MG EHS plug-in hybride: de introductie

Update: 19 april 2021 om 09:58

Vorige week maakten we kennis met de vernieuwde MG ZS EV. De rest van de maand rijdt Bright-autotester Rutger Middendorp in zijn grote broer, de plug-in hybride EHS.

Rutger Middendorp test auto's in de MG ZS EV. Een compacte elektrische SUV van net boven de 30.000 euro. Met de klassieke merknaam MG willen de Chinezen een nieuw elektrisch merk neerzetten. Het is dan ook een beetje vreemd dat de tweede auto van het merk opeens nog maar half elektrisch is. De EHS is een stuk groter, maar heeft een benzinemotor en een elektromotor. Het bereik is ongeveer 50 kilometer op de accu.

De logica van MG is dat een grote elektrische SUV voor veel mensen gewoon nog niet te betalen is en dat een plug-in hybride voor dit moment dus de meest voor de hand liggende optie is. Daar zit wel wat in, omdat de EHS begint bij 35.000 euro en je minstens 5000 euro meer neer moet leggen voor een volledig elektrische SUV van dit formaat.

Op papier is het een indrukwekkende auto: 260 pk als de motoren samenwerken. Sprintje van 0 naar 100 in 6,9 seconde. Een zesversnellingsbak voor de benzinemotor en een vierversnellingsbak voor de elektromotor die ze samen een tienversnellingsbak noemen.

MG Pilot is standaard en betekent dat je volgens de Europese richtlijnen autonoom mag rijden (tot 60 km/u op de snelweg) en dat de auto zelf afstand kan houden en tussen de lijntjes blijven.

Beduidend groter dan de ZS EV

Het interieur doet netjes afgewerkt en modern aan, alleen het scherm verklapt dat het hier niet om een dure auto gaat. De pixels zijn wat groter dan je gewend bent geraakt en in Apple CarPlay-modus zie je op het grote scherm dus ook niet meer, maar grotere iconen. Achter het stuur bevinden zich ook geen klokken, maar een TFT-scherm, wat de auto een moderne uitstraling geeft.

Er zijn twee uitvoeringen, de Comfort en de Luxury. De Comfort zit al helemaal ramvol met opties, want de Luxury betekent 3000 euro bijbetalen voor leren sportstoelen, een enorm panoramadak, led-koplampen en knipperlichten die een Audi nadoen. Geen absolute must-haves, dus. De kleur wit is gratis; rood, grijs of zwart kosten 650 euro meer.

De komende weken proberen we zoveel mogelijk elektrische kilometers te maken met de EHS.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Knoppen

Kijk ook: elektrische Volkswagen ID.4