google keuzescherm zoekmachines aanpassen
Zoeken

Google laat Android-bezitters meer mogelijke zoekmachines zien

8 juni 2021 om 17:32
Update: 8 juni 2021 om 17:41

Europese Android-gebruikers krijgen straks meer mogelijke zoekmachines te zien wanneer ze een nieuwe telefoon in gebruik nemen. Google moet van de Europese Unie namelijk meer keuzevrijheid bieden.

Het keuzescherm voor zoekmachines werd in 2019 geintroduceerd na een uitspraak van de Europese Commissie. Google mocht niet zomaar standaard zijn eigen apps en zoekmachine op een Android-telefoon zetten, de gebruiker moest de keuze krijgen uit een aantal opties.

Dit keuzescherm bood drie alternatieven aan. Deelnemende zoekmachines moesten geld bieden om op dit scherm te komen. Koos een gebruiker een andere zoekmachine, dan moest de eigenaar van die zoekmachine betalen.

Veel kritiek

Dat kwam het bedrijf op kritiek te staan. Daarom rolt Google vanaf september een nieuwe versie van dit scherm uit, met tot twaalf mogelijke keuzes in plaats van drie. Bovendien hoeven deelnemende zoekmachines geen geld meer te betalen aan Google.

Willekeurig gerangschikte apps

De eerste vijf zoekmachines op de lijst worden automatisch aangeboden naar gelang hoe populair ze zijn in het land van de Android-bezitter. Verder zijn ze willekeurig gerangschikt. Ook Google staat er bij.

Alleen zoekmachines die het hele internet afzoeken mogen meedoen aan het programma. Gespecialiseerde zoekmachines komen dus niet op het scherm terecht. Een zoekmachine komt ook niet op de lijst als die niet in de taal van de gebruiker te gebruiken is.

Kies je voor een bepaalde zoekmachine, dan zal Android die standaard gebruiken als je een zoekopdracht doet. Ook wordt de app van de zoekmachine geïnstalleerd.

Eisen Europese Commissie

Het keuzescherm is slechts een van de eisen die de Europese Commissie in 2018 aan Google oplegde. Het bedrijf kreeg ook een boete van 4,3 miljard euro voor machtsmisbruik.

De 10 beste nieuwe features voor de iPhone, AirPods en Mac!

Meer over

Deel dit artikel