Grootste chipmaker overweegt bouw chipfabriek in Duitsland
TSMC, de grootste chipproducent ter wereld, overweegt een nieuwe chipfabriek in Duitsland te bouwen. Dat zou volgens het Taiwanese concern kunnen helpen bij het oplossen van het wereldwijde chiptekort.
"Wat Duitsland betreft, maken we een serieuze beoordeling, maar het bevindt zich in een zeer vroeg stadium", zei TSMC-voorzitter Mark Liu tegen aandeelhouders. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid van een nieuwe chipfabriek in Japan.
TSMC is daarnaast nog bezig met het opzetten van een grote fabriek in de Amerikaanse staat Arizona, waar 12 miljard dollar mee is gemoeid.
Leverancier Apple en Volkswagen
Berichten over mogelijke extra investeringen in de VS leidden eerder nog tot speculatie dat er voorlopig waarschijnlijk geen grote Europese chipfabriek zou komen. TSMC is een belangrijke toeleverancier van onder meer Apple en autofabrikanten als het Duitse Volkswagen en Daimler. Voor die laatste twee zou een TSMC-fabriek in de buurt juist heel welkom zijn.
Liu zegt dat de chipfabrikant 'blijft praten met de grote Duitse klanten' over de vraag of een chipfabriek in het land 'belangrijk en effectief' is.
Concurrentie
Voor TSMC is uitbreiding in Duitsland ook interessant, want rivaal GlobalFoundries heeft al een fabriek in Duitsland en zou op de loer liggen om klandizie over te nemen. Ook het Amerikaanse Intel heeft interesse in een stap naar Duitsland.
Problemen door chiptekort
In de autowereld zorgden problemen rond de leveringen van chips voor grote vertragingen en tijdelijk soms stilliggende fabrieken. Meerdere bedrijven en experts zeggen dat het chiptekort nog tot ver in 2022 kan aanhouden.
Het chiptekort is ontstaan omdat er tijdens de pandemie veel meer vraag is naar apparaten als laptops, computers, tablets en telefoons voor mensen die thuiswerken. Tegelijkertijd zoeken mensen ook naar vertier, waardoor bijvoorbeeld spelcomputers gretig aftrek vinden.
De auto-industrie schaalde op zijn beurt ten tijde van de eerste coronadip de productie af en verlaagde zijn chipbestellingen. Toen de markt weer aantrok, hadden chipfabrikanten inmiddels zoveel andere orders gekregen dat er lange levertijden waren ontstaan voor de chips van de autofabrikanten.