Duurtest Ford Mustang Mach E: de introductie
Bright Duurtest Week 1

Duurtest Ford Mustang Mach-E: de instap-Mustang

18 augustus 2021 om 08:48
Laatste update: 28 september 2021 om 12:15

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt de komende weken in de Ford Mustang Mach-E. De auto die het de Tesla Model Y moeilijk moet maken. Deze week: de eerste kennismaking.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

De Ford Mustang Mach-E is een auto die de meningen verdeeld als het om zijn uiterlijk gaat. Ik heb al menig kwijlende autoliefhebber naast onze zwarte ros zien staan. Maar uiteraard ook veel zelf benoemde puristen die dit “echt geen Mustang vinden”.

Zelf vind ik het geen probleem dat het niet écht een Mustang is. Mijn bezwaar tegen het uiterlijk van de auto is voornamelijk dat Ford niet de keuze heeft durven maken voor een ontwerp dat echt vooruitkijkt, dat optimaal gebruik maakt van de opties die je hebt met een elektrische aandrijflijn. Maar dat het een beetje hangt tussen terug- en vooruitkijken. Daarom is het ontwerp niet zo iconisch als bijvoorbeeld de nieuwe Hyundai Ioniq 5. Maar smaken verschillen.

Het interieur van de goedkoopste uitvoering die wij rijden is echt keurig op het eerste gezicht. Mooie vegan leren stoelen, een fraai gevormd dashboard en een lekker in de hand liggend stuur. De meeste aandacht wordt getrokken door het scherm. Dat enorme staande tablet is enerzijds ergonomisch perfect geplaatst, maar visueel vind ik het geen hoogtepunt. Het ziet er uit als een toevoeging nadat het interieur al was ontworpen. In een Tesla Model S zit hij op een minder praktische, maar fraaiere plek. You win some, you lose some.

Voor de muggenzifters onder u: niet alle panelen sluiten even netjes aan. De zonnebrilhouder lijkt net niet dicht te zijn en op het dashboard onder het raam zijn er ook wat lijntjes die niet helemaal lekker doorlopen. Ik stoor me er niet aan, maar het is geen BMW. En al die mensen die roepen dat de interieurs van Tesla niet netjes zijn: een nieuwe Tesla Model 3 is fraaier afgewerkt dan deze Mustang. Maar nogmaals: een kniesoor die daar op let.

Wij hebben ervoor gekozen om de absolute instapper te rijden zonder opties. Waarom? Deze unit kost al 50.425 euro, dus ik vermoed dat de meeste mensen (lees: leasende werknemers) niet zullen kiezen voor de all wheel drive-versie, laat staan de GT.

De accu van de instapversie geeft je 440 kilometer bereik. Wie voor het eerst in een elektrische auto stapt zal denken: oh, dat is niet zoveel. Ik kan nu 1000 kilometer op een tank. Maar deze tank is elke ochtend vol en als je op je werk laadt, elke middag ook. Je kunt drie uur snelweg doen voor je lunchbreak en daarna is hij ook weer vol.

De 8000 euro die je moet betalen voor de grotere accu zullen de meeste mensen zelden nodig hebben. 

Als het om kleuren gaat heb je bar weinig te kiezen. Wit, beetje grijs, echt grijs, zilvergrijs, zwart en rood. Ik zou lekker de gratis zwarte kleur nemen en misschien later voor een wrapje gaan.

De komende vier weken rijden we in onze instap-Mustang. Heb je vragen, stel ze via Twitter, Instagram of Facebook.

Rutger Middendorp test al ruim 10 jaar auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal