© PlayStation Studios

Ghost of Tsushima Director's Cut: geweldige game nu nog completer

Het nieuwe eiland van Ghost of Tsushima voelt vertrouwd maar ook fris.

19-08-2021 12:02 Laatste update: 13:50

Ghost of Tsushima was ruim een jaar geleden de laatste grote game voor de PS4 voor het verschijnen van de PS5. Nu is de game terug als Director's Cut, met een extra eiland en voor PS5-bezitters tal van verbeteringen.

Ghost of Tsushima was een welkome verrassing in 2020. De game blaast het soms sleetse thema van 'samoerai wreekt volk en vaderland' nieuw leven in. Werkelijk prachtige omgevingen: samoerai Jin rijdt op zijn paard over de heuvels terwijl het pampasgras wappert in de wind, wind die kersenbloesem dwarrelend meeneemt en Jin de weg wijst.

Dramatische zonsondergangen tegen rode Japanse esdoorns of knalgele ginko-bossen terwijl Jin met zijn glinsterende katana de Mongoolse indringers uit de middeleeuwse dorpjes jaagt. De game blijft zo strak op zijn thema dat de overdaad aan cliché toch nergens clichématig voelt – een speelbaar eerbetoon aan de samoeraifilms van regisseur Akira Kurosawa. De uitbreiding die Ghost of Tsushima nu heeft gekregen, past volledig naadloos op de reis van Jin.

Iki Island, de setting van de uitbreiding.

Director's Cut: nieuw voor games

De Director's Cut is voor films al jaren een bekend begrip. Een heruitgave van een film, die vaak langer is dan de bioscoopversie en het verhaal vertelt zoals de regisseur dat eigenlijk had willen doen. Games werken anders dan films; ontwikkelaar Sucker Punch heeft geen montageruimte waar vorig jaar is besloten om het nu toegevoegde hoofdstuk met Iki Island uit het spel te knippen – dat eiland is het afgelopen jaar gebouwd.

Toch zou je dat niet zeggen, omdat het eiland geen geïsoleerd verhaal vertelt dat er aan de haren is bijgesleept. Het verhaal past naadloos op het verhaal dat Ghost of Tsushima al vertelt. Zonder al te veel weg te geven: ook op Iki Island is een Mongoolse invasie in gang. De vijand is fris en anders met mysterieuze, sjamanistische invloeden. Ondertussen komt de speler meer te weten over het verleden van Jin: hij is namelijk niet voor het eerst op Iki Island.

Prachtige omgevingen en vergezichten

Bekende elementen, maar fris en nieuw genoeg

Het eiland komt op éénderde van Ghost of Tsushima beschikbaar, en kan zowel tijdens het hoofdverhaal worden gespeeld als naderhand. Iki Island staat in tegenstelling tot het eiland Tsushima niet zo positief tegenover samoerai, en dus moet Jin zich opnieuw bewijzen.

Het eiland biedt nieuws in alles van omgeving en begroeiing tot bewoners, dier en mens. Witte rotsen aan een blauwe zee, grote wolken met meeuwen boven gekleurde bloemenvelden, bewoond door wilde katten (die je kan aaien) en apen met rode gezichten. Inwoners zijn alles van piraten tot rovers, groepen waar samoerai Jin tijdelijk vrede mee moet sluiten onder het mom van 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'.

Het beklemmende gevoel dat Jin op het eiland zonder echte bondgenoten geeft, maakt dat Iki Island wat rechtlijniger voelt dan het grotere hoofdeiland. Maar niet te veel: de nieuwe setting wordt compleet gemaakt door nieuwe zij-verhalen waar spelers nieuwe harnassen mee kunnen vrijspelen, nieuwe aanvallen die zijn vrij te spelen en nieuwe manieren om de grappling-hook te gebruiken.

De PS5-versie: enorme veel details, dichtbij en ver weg.

Speciale toevoegingen voor de PS5

Vooral spelers op de PlayStation 5 worden verwend met Ghost of Tsushima Director’s Cut. Zij krijgen niet alleen Iki Island, maar ook een aantal welkome verbeteringen. Ten eerste is de game op de PS5 nog mooier dan hij al was: 60 beeldjes per seconde in haarscherpe 4K-resolutie, met fenomenale HDR die zorgt voor een oogverblindende zonneschijn die overtuigend door de bladeren van een schaduwachtig bos schijnt.

De PS5-versie van Ghost of Tsushima Director’s Cut maakt ook gebruik van de snellere laadtijden van de nieuwe spelcomputer: vaak hoeven spelers niet langer dan één of twee seconden te wachten als zij doodgaan of snel naar een ander punt op de kaart reizen. De game laat op de PS5 3D-audio horen op ondersteunde koptelefoons, geeft nauwkeuriger feedback via de haptische motoren in de controller (die 'spint' als je de wilde katten aait) en de schouderknoppen geven nu weerstand als spelers bijvoorbeeld een pijl en boog spannen.

Verder biedt de PlayStation 5 de mogelijkheid om de lipbewegingen van personages aan te passen aan de gesproken taal. Standaard staat de game op Engels, maar het spel is ook volledig Japans ingesproken. Die Japanse audio zat ook al in de PS4-versie, maar de lipbewegingen veranderden dan niet mee. De PS5 kan dat wel, en die kleine wijziging maakt dat de game nog meer aanvoelt als een speelbare film van Akira Kurosawa – zeker met het optionele Kurosawa-filter waarmee de game in filmisch zwart-wit wordt weergegeven.

Director's Cut: terecht label?

Ghost of Tsushima Director’s Cut is de eerste van twee Director's Cuts die dit jaar voor de PS5 verschijnen – de volgende is een uitgebreide versie van Death Stranding. De term is misschien wat bombastisch, maar dekt de lading eigenlijk prima. Zeker op de PS5 is Ghost of Tsushima Director’s Cut een op elk vlak verbeterd spel: uren extra speelplezier en een game die de spierkracht van de PS5 benut.

De aanpak van Sony is radicaal anders dan die van Microsoft, die Xbox-games vaak gratis grafische updates geeft voor de Xbox Series X/S. Toch past deze aanpak wel bij Sony, dat zijn PlayStation-games meer en meer vormgeeft als speelbare blockbuster-films. Een Director's Cut dekt de lading dan eigenlijk prima, en geeft een game als Ghost of Tsushima ook op de PS5 het podium dat het verdient.

Jin kan de wilde katten op Iki Island aaien, uiteraard.

Verkrijgbaar als volledige game of uitbreiding

Ghost of Tsushima Director’s Cut is vanaf 20 augustus beschikbaar. Er zijn verschillende manieren om de game te krijgen. Ten eerste is er de volledige game, die kost 69 euro voor de PS4 en 79 euro voor de PS5. Spelers die de game al hebben, kunnen de Director's Cut ook als uitbreiding kopen, voor 20 euro. Daarna is het ook nog mogelijk om de PS4-versie van de game te upgraden naar de PS5-versie, voor nog eens 10 euro. Een 2-in-1-update is er ook voor PS5-eigenaren met de PS4-versie: voor 30 euro kan die versie worden geüpgrade naar de PS5-versie van de Director's Cut.

Spelers die het origineel speelden op de PS4 en nu op de PS5 verder gaan, kunnen hun voortgang ook meenemen. Dat gaat helaas niet automatisch: de voortgang moet ofwel handmatig door spelers op hun PS5 worden gezet door de PS4-versie te openen, of zij moeten een abonnement op PlayStation Plus hebben en de cloud save-functie gebruiken. Zeker in dat geval is het overzetten van de voorgang een snelle, eenmalige ingreep – al bewijst de Xbox met zijn naadloze save-games dat het een stuk eenvoudiger kan.

Review PlayStation 5