Duurtest Ford Mustang Mach E: rijgedrag
Een pony in de bocht

Duurtest Ford Mustang Mach E: rijgedrag

02-09-2021 16:44 Laatste update: 28-09-2021 12:18

Deze maand rijdt onze autotester Rutger met de Ford Mustang Mach E: de auto die het de Tesla Model Y moeilijk moet maken. Deze week: rijdt dat een beetje?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Voordat we de Ford Mustang Mach E moesten testen had ik een lastige beslissing te maken. Zou ik de goedkoopste versie met de kleinste accu en de minst pittige acceleratie testen of de flitsende bak die in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u gaat dankzij 487 pk en een prijskaartje van over de 75.000 euro?

Die keuze was lastig omdat het enerzijds leuk is om een maand lang bijna 500 pk onder de kont te hebben, maar het is zinvoller om kennis te maken met een auto die meer mensen kunnen betalen. Serieus als ik ben koos ik dan ook natuurlijk voor de instapper. Daarmee waren mijn verwachten voor het rijplezier aardig geminimaliseerd. Dit is immers de instapper. Maar als je even vergeet dat er een nog veel dikkere variant te krijgen is: 269 pk en 6,2 seconden naar de 100 is nog steeds geen kattenpis.

En heel eerlijk: geloof me, die dik 200 pk zul je niet missen als je geen absolute hooligan bent. Want de Ford Mustang Mach E is de best sturende en leukst rijdende elektrische auto die ik ooit heb mogen rijden. De enige auto's die in de buurt komen zijn de Mini Electric en de Mazda MX30.

Wat maakt dat deze Ford zo goed rijdt? Zonder al te technisch te worden: de relatie tussen comfort en feedback is fantastisch. Dat wil zeggen: dat je wel voelt wat de auto aan het doen is, waardoor je als chauffeur meer vertrouwen krijgt, terwijl je niet elk kiezelsteentje onder je wiel meekrijgt. Bovendien zorgt het onderstel ervoor dat je niet teveel overhelt in bochten en de gang er dus lekker in kunt houden.

Voor smalle b-weggetjes is de Mustang wat aan de brede kant, maar desondanks blijft het leuk om hem door bochtjes te jagen. Volgens de woordvoerder van Ford zou je zelfs de achterkant uit kunnen laten breken als je wat te vroeg op het gas gaat, maar daar heb ik mij persoonlijk niet aan gewaagd. Het geeft echter wel aan dat deze auto gebouwd is om plezier te geven aan de chauffeur en dat doet hij.

Volgende week: onze conclusies over de Ford Mustang Mach E.

Rutger Middendorp test al ruim 10 jaar auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal