'Amazon investeert fors in livestreamen van audio'
Livestreamen

'Amazon investeert fors in livestreamen van audio'

01-09-2021 07:29 Laatste update: 07:29

Amazon werkt aan een nieuwe dienst voor het live uitzenden van audio. Daarmee zou het de concurrentie aangaan met onder meer muziekdienst Spotify en live-chatapp Clubhouse.

Amazon wil fors investeren in het livestreamen van audio, melden bronnen aan de technieuwssite Axios. Met de nieuwe dienst zouden gebruikers van de muziekstreamingdienst Amazon Music onder meer livestreams van concerten en optredens kunnen luisteren.

Het bedrijf zou muzieklabels en beroemdheden willen betalen om de live-events te houden op zijn platform. Naast muziek moet de dienst ook geschikt worden voor praatprogramma's en podcasts. De livestreams moeten ook werken via de slimme speakers van Amazon.

Podcasts en Twitch

Amazon biedt al abonnementen aan op muziek en via de dienst Audible ook op luisterboeken. Recent zet Amazon steeds meer in op exclusieve podcasts. Eind vorig jaar nam Amazon al podcastmaker Wondery over. Volgens The Wall Street Journal was er ruim 300 miljoen dollar gemoeid met die deal.

Op livestream-gebied is Amazon ook al een grote speler met het live-videoplatform Twitch

Clubhouse

De opkomst van audiochatapp Clubhouse, waarop mensen live-groepsgesprekken voeren, leidde ertoe dat andere grote techbedrijven de afgelopen tijd met soortgelijke diensten kwamen. Zo introduceerde Twitter de vergelijkbare audiochatdienst Spaces en ook Facebook voegde live-audiochatfuncties toe.

Muziekdienst Spotify kwam onlangs, na een overname, ook met een livestream-app genaamd Greenroom.

Test: slimme speakers van Amazon, Google en Apple