'Elektrische Chevrolet op 15 meter van andere auto parkeren'
Brandgevaar

'Elektrische Chevrolet op 15 meter van andere auto parkeren'

16-09-2021 12:01 Laatste update: 12:30

Bezitters van de elektrische auto Chevrolet Bolt moeten hun auto op veilige afstand van andere voertuigen parkeren. Dat zegt fabrikant General Motors (GM).

Door de elektrische Chevrolet Bolt op minstens 15 meter afstand van andere auto's te parkeren, wordt het risico minder dat door het spontaan in de brand vliegen van de Bolt ook andere auto's beschadigd raken. Dat liet GM weten aan meerdere bezitters van de Bolt. Het parkeeradvies van 15 meter is vooral in stedelijke gebieden lastig om op te volgen.

GM heeft alle van de ruwweg 142.000 sinds 2016 verkochte Bolts teruggeroepen omdat de accu vlam kan vatten. Voor de terugroepactie heeft de autoproducent uit Detroit tot nu toe 1,8 miljard dollar opzij gezet.

Het bedrijf koopt daarbij ook auto's van ontevreden eigenaren terug. GM verwacht een groot deel van de kosten te kunnen verhalen op acculeverancier LG.

Niet binnen of dicht bij gebouwen parkeren

GM waarschuwde eigenaren eerder al om hun auto niet binnen te parkeren en niet in de buurt van gebouwen. Ook raadt de autobouwer af om de batterij 's nachts op te laden. GM stopt voorlopig met de verkoop van de Bolt tot de problemen zijn opgelost.

Tien branden bevestigd

GM heeft een tiental branden die zijn veroorzaakt door oververhitting van de accu bevestigd. De Bolt heeft normaal gesproken een actieradius van zo'n 430 kilometer. Om branden te voorkomen is het advies die te verlagen door de accu maar tot 90 procent op te laden.

Verder zou er altijd nog 110 kilometer te rijden over moeten blijven op het moment dat de accu weer wordt opgeladen.

Terugroepactie Opel Ampera-e

In Nederland werden door Opel eerder al de bijna 3400 Ampera-e's teruggeroepen. Deze auto's maken gebruik van dezelfde accu als de Bolt.  Volgens Opel-eigenaar Stellantis is de terugroepactie in volle gang. Voor de Opel-bezitters gelden dezelfde richtlijnen als de Bolt-bezitters wat betreft het opladen van de accu en het niet 's nachts laden en buiten parkeren.

De Ampera-E wordt inmiddels niet meer gemaakt omdat Opel geen onderdeel meer is van GM. LG maakte de batterijen voor de Bolt en de Ampera-e en verlaagde al zijn winstverwachting na een eerste terugroepactie van de Chevrolet Bolt in juli.

Getest: elektrisch busje van Opel