'Apple profiteerde van strengere privacyregels in iOS'
Tracking-beperking

'Apple profiteerde van strengere privacyregels in iOS'

18-10-2021 12:48 Laatste update: 12:52

Apple kwam in april met omstreden privacyregels voor iOS, waardoor gebruikers niet meer ongevraagd gevolgd mogen worden. Apple's eigen advertentiedienst blijkt garen te spinnen bij de wijziging.

De privacyregels van Apple waren zo omstreden dat ze eerder zelfs met een half jaar uitgesteld werden. In april van dit jaar was het toch zover: adverteerders moeten sindsdien toestemming vragen om iPhone-gebruikers te kunnen volgen. Eerder bleek al dat door die stap de prijzen voor reclames op iOS gekelderd waren. Nu meldt de Financial Times dat Apple zelf juist garen spint bij de strengere volgregels.

Apple's advertenties bovenaan de zoekresultaten in de App Store, zogenoemde Search Ads, zijn in een half jaar tijd ruim drie keer effectiever geworden. Marktonderzoeker Branch trekt die conclusie op basis van het aantal app-downloads dat het gevolg is van een reclame bovenaan die zoekresultaten.

Meer dan verdriedubbeld

Een half jaar geleden was 17 procent van alle app-downloads op de iPhone het gevolg van een Search Ad. Inmiddels is dit aandeel gegroeid tot 58 procent: het merendeel van de nieuwe app-downloads komt nu dus uit een advertentie.

De Search Ad wordt veel gebruikt om een vergelijkbare app te promoten bij bepaalde zoektermen; reclame van TikTok verschijnt bijvoorbeeld bovenaan als gebruikers naar Snapchat zoeken.

Die vorm van adverteren voor apps zit sterk in de lift, zegt ook analysebedrijf AppsFlyer. In 2019 werd er nog 58 miljard dollar uitgegeven aan appmarketing voor iPhone- en Android-apps, voor volgend jaar wordt totale uitgave van 118 miljard dollar verwacht. Apple verdient dit jaar 5 miljard dollar aan de Search Ads, denken onderzoekers van Evercore ISI. Binnen drie jaar zou dat bedrag groeien tot 20 miljard dollar.

Apple's systeem nu veel betrouwbaarder

De reden voor het succes van Apple is simpel te verklaren volgens advertentie-analist Kochava. Rechtstreeks bij Apple adverteren is aantrekkelijker geworden sinds de privacyregels, omdat concurrenten sinds de beperking veel minder data hebben. In mei bleek al dat 88 procent van de iOS-gebruikers 'nee' invult als apps vragen of zij hen mogen volgen.

Apple volgt gebruikers niet op de voet, maar weet wel precies hoe effectief reclames voor apps in de App Store zijn. Apple wees in april al op SearchAds als alternatief voor tracking. Sinds de beperkingen is het door gebrek aan tracking voor andere adverteerders moeilijker in kaart te brengen hoe effectief hun reclames voor apps zijn.

Kritiek: 'Apple trekt zichzelf voor'

Een anonieme bestuurder uit de advertentiemarkt klaagt tegenover de Financial Times over de houding van Apple. "Apple geeft zichzelf vrij spel omdat het niet is onderworpen aan dezelfde regels als elke andere adverteerder."

Eerder startte Duitsland al een onderzoek naar de eerlijkheid van de volgbeperking, na klachten van Duitse media en adverteerders.

Apple wijst tegenover de Financial Times op de privacy van gebruikers: "De technologieën zijn deel van één allesomvattend systeem dat is gemaakt om ontwikkelaars te helpen veilige advertenties te implementeren en gebruikers te beschermen, niet in het voordeel van Apple." 

Meer over de volgbeperkingen in iOS: