Facebook stopt met gezichtsherkenning op foto's
Privacy

Facebook stopt met gezichtsherkenning op foto's

02-11-2021 18:20 Laatste update: 18:28

Facebook stopt met zijn systeem voor gezichtsherkenning. In de komende weken stopt het sociale mediaplatform met het taggen van gezichten op foto's.

Gebruikers konden Facebook jarenlang toestemming geven om een profiel van hun gezicht op te slaan. De site gebruikte dit profiel vervolgens om mensen te herkennen op foto's en van tags te voorzien. Ook kreeg je een bericht als je op een foto bleek te staan.

Een derde van alle Facebook-gebruikers gaf die toestemming. Het platform zal in de komende weken meer dan een miljard gezichtsprofielen verwijderen.

"Gezichtsherkenning is nog steeds behulpzaam voor sommige doeleinden, bijvoorbeeld om te verifiëren dat iemand is wie hij zegt", schrijft Facebooks moederbedrijf Meta. "Maar er zijn ook steeds meer zorgen over het gebruik van deze technologie. We hebben daarom besloten om het gebruik van gezichtsherkenning aanzienlijk te beperken."

'Gebruik gezichtsherkenning moet beperkt worden'

Meta ziet nog wel een rol voor gezichtsherkenning in gevallen waar een gebruiker zijn afgesloten account terugwil, of wil aantonen dat hij een financieel product mag gebruiken. Een andere functie van Facebook, het automatisch ondertitelen van foto's met namen voor blinde gebruikers, zal echter stoppen. Die is namelijk afhankelijk van de gezichtsherkenningsdatabase van Facebook, en juist daar wil het platform mee stoppen.

Dergelijke "brede toepassingen" vindt Meta geen goed idee meer. Het bedrijf ziet vooral nog een rol voor gezichtsherkenning in privésituaties op een eigen apparaat, zoals het ontsluiten van een smartphone.

Megaschikking

Bij de introductie van gezichtsherkenning op Facebook in 2010 werkte de functie overigens nog automatisch: Facebook vroeg geen toestemming. De EU dwong het bedrijf om de functie kort daarop, in 2011, volledig te verwijderen.

Het is pas sinds 2018 weer mogelijk om je gezicht automatisch op foto's te laten taggen in Europa. Gebruikers moesten daarvoor toestemming geven. Een jaar later werd dit beleid wereldwijd uitgerold.

Facebook schikte begin dit jaar in een zaak die in 2015 in de Verenigde Staten was aangespannen om de functie. Amerikaanse gebruikers wezen erop dat hun gezichtsdata zonder toestemming werden opgeslagen. De schikking van 650 miljoen dollar (561 miljoen euro) was één van de grootste schikkingen ooit in een privacy-rechtszaak.

Gezichtsherkenning: zo snel wordt je herkend